تحلیل سوالات آزمون سراسری درس شیمی رشته ریاضی فیزیک سال 1403 نوبت دوم بر اساس سطوح شناختی بلوم |
کد مقاله : 1228-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
محمد مهدی عرب مارکده1، اسماعیل اولی *2، حمیده حقیقت2 1دبیر آموزش و پرورش 2استادیار گروه آموزش شیمی |
چکیده مقاله |
سوالات شیمی آزمون سراسری برای داوطلبان کنکور ریاضی فیزیک به عنوان یک نیروی کمکی جهت ارتقا تراز کلی عمل میکند، بنابراین اﻧﺘﺨﺎب ﺳﻮاﻻت اﯾﻦ آزﻣﻮن ﺑﺮای داوﻃﻠﺒﺎن و ﻧﯿﺰ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ آﯾﻨﺪه ﮐﺸﻮر ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎز خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر تحلیل سوالات شیمی نوبت دوم کنکور ریاضی فیزیک سال 1403 بر اساس سطوح شناختی بلوم سطوح شناختی بلوم است. نتایج بدست امده حاکی از آن است که تمرکز اصلی به ترتیب بر سطوح درک و فهم 36/7%، کاربرد 33/3%، تحلیل 26/7% و ارزیابی 3/3% است و سوالات سطح ترکیب و دانش مشاهده نشد. ایجاد تعادل در طراحی سوالات میتواند به بهبود ارزشیابی در کیفیت یادگیری و آمادهسازی بهتر دانشآموزان برای چالشهای علمی و حرفهای آینده کمک کند. پیشنهاد میشود در سالهای آینده با طرح سوالات در سطوح بالاتر تفکر زمینه سنجش مناسب بر اساس سطوح شناختی بلوم فراهم گردد و گزینش بهتری برای پذیرش دانشجو صورت پذیرد. |
کلیدواژه ها |
شیمی، کنکور، سطوح شناختی بلوم، ارزشیابی، یادگیری، آزمون سراسری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |