تأثیر هوش مصنوعی و رباتیک در آموزش شیمی
کد مقاله : 1227-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
مریم گنج خانی1، الناز رشتی زاده *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
یکی از فناوری‌های جدید که در زندگی و آموزش و تدریس شیمی می تواند کاربرد زیادی داشته باشد هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی با وجودی که مزایای زیادی دارد و می‌تواند فرایند آموزش را درآینده‌ای نه چندان دور متحوّل کند؛ ولی چون ساخته‌ی دست بشر است هرگز نمی‌تواند جایگزین کاملی برای تدریس چهره به چهره باشد و مانند دبیر شیمی یا معلم علوم تجربی، نمی‎‌تواند رابطه‌ی متقابل زنده با فراگیر و تجربه‌ی اجتماعی در روند آموزش، ایجاد کند و بنابراین باید شرایطی فراهم کرد تا از محفوظ بودن اطلاعات و حفظ حریم خصوصی افراد، اطمینان حاصل شود. در پژوهش پیش رو که مطالعه مروری درباره‌ تأثیر هوش مصنوعی و رباتیک در آموزش شیمی است، از آموزش شیمی به روش‌‌های سنتی فاصله گرفته و با روش‌هایی که بر یادگیری اکتشافی استوار است و همچنین به صورت مستقیم علوم تجربی آموزش داده نمی‌شود و دانش‌آموزان وادار به تفکر و تحقیق و یافتن جواب پرسش‌ها می‌شوند و از تکنولوژی‌های جدید و هوشمند استفاده می‌کنند تا یادگیری عمیق‌تری نسبت به روش سنتی آموزش شیمی اتفاق بیفتد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، هوش مصنوعی، رباتیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی