شناسایی کجفهمیهای دانشآموزان در مورد مفهوم یونهای چنداتمی و همراه با ارائه طرح درسی برای رفع این کجفهمی |
کد مقاله : 1226-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
پریا سیار1، الناز رشتی زاده *2 1دانشجوی کارشناسی گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران 2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
این مقاله به مطالعه و شناسایی کجفهمیهای دانشآموزان در مورد مفهوم یونهای چنداتمی و ارائه طرح درسی برای رفع این کجفهمی و بیان نتیجه آن میپردازد. یونهای چنداتمی از مباحث کلیدی در شیمی پایه دهم هستند که درک نادرست از آنها میتواند بر فهم دانشآموزان از ترکیبات و واکنشهای شیمیایی تأثیر منفی بگذارد. کجفهمیهای متعدد در این زمینه، مانند درک نادرست از ساختار، بار الکتریکی مربوط به هر یون و نحوه نامگذاری یونهای چنداتمی، در بین دانش آموزان رایج است. این مقاله ابتدا به شناسایی این کجفهمیها در دانشآموزان پرداخته، سپس با استفاده از روشهای آموزشی نوین، یک طرح درس جامع، مبتنی بر روش ساختن رایانه ارائه داده است. بهمنظور گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه دارای 3 سؤال چندگزینهای استفاده گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از این پیشآزمون، اغلب دانش آموزان در پایه یازدهم در مورد یونهای چنداتمی کجفهمیهای متعددی دارند. این تحقیق با روش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و به کمک آمار توصیفی پیش رفت و بر اساس ارزشیابی که در پایان این طرح درس انجام شد میتوان گفت بهکارگیری این طرح درس میتواند تأثیر مثبتی در کاهش کجفهمیها و بهبود درک عمیقتر دانش آموزان از مباحث شیمی داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
یونهای چنداتمی، کجفهمی در شیمی، طرح درس یونهای چنداتمی، یادگیری فعال، آموزش خلاقانه، چالشهای آموزش یونها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |