تأثیر تصویرسازی ذهنی بر یادگیری درس شیمی تأثیر تصویرسازی ذهنی بر یادگیری درس شیمی
کد مقاله : 1221-CHEMCONF6 (R2)
نویسندگان
فاطمه قربانی *1، محمد اصلانی راجعونی2، شکیبا نوروزی2
1دبیر
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تصویرسـازی ذهنـی بـر یـادگیری درس شـیمی انجام شد. روش پـژوهش حاضـر از یـک بعد آزمایشی و از بعد دیگر همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش دانش آموزان دختر سال دوم متوسطه منطقه‌ی ضیاءآباد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که 18 نفـر بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش، روش چنـد مرحلـه ای بـود. در بررسـی حاضر، تأثیر تصویرسازی ذهنی که با استفاده از یک نرم افـزار محقـق سـاخته طراحـی شده است، بر یادگیری درس شیمی مورد بررسی قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نـرم افـزار محقـق سـاخته و آزمـون توانایی فضایی بودند. روش ارائه‌ی آموزش به این صورت بود که بخشی از محتوای کتاب شـیمی سال دوم متوسطه انتخاب شد و این محتوا برای گروه آزمایش در قالب یـک نـرم افـزار طراحـی شد، اما برای گروه کنترل از این نرم افـزار اسـتفاده نشـد و بـرای حـذف تـأثیر رسـانه در گـروه آزمایش، در گروه کنترل از یک ارائه‌ی پاورپوینت استفاده شد. ایـن شـیوه‌ی آمـوزش بـه مـدت شش جلسه برای جفت گروه‌ها ادامه یافت. برای تحلیل داده‌ها از شـاخص‌هـای آمـار توصـیفی (معیارهای تمرکز از قبیل میانگین و معیارهای پراکنـدگی هماننـد انحـراف اسـتاندارد) و آمـار استنباطی (تحلیل کواریانس یک راهه) استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که استفاده از تصویرسازی ذهنی در درس شیمی، یادگیری این درس را بهبود می‌بخشـد و یادگیرندگانی که از این روش استفاده کرده بودند، در پس آزمون نمره‌ی بهتری کسب کردند.
کلیدواژه ها
تصویرسـازی ذهنـی، توانـایی فضـایی، ادراک فضایی، یادگیری، هوش، شیمی، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر