تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی 3 پایه دوازدهم بر اساس شاخص ارتباط شیمی و جامعه
کد مقاله : 1219-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
مهشید گلستانه *1، سارا پورقربان2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی ۳ پایه دوازدهم، با تمرکز بر ارتباط شیمی و جامعه، انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا بوده و چهار مؤلفه اصلی شامل ارتباط شیمی با مسائل روزمره، ترویج کاوشگری علمی، تقویت مهارت تفکر انتقادی و ارتباط شیمی با مسئولیت اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که موضوع فصل اول به‌طور قابل‌توجهی با زندگی روزمره دانش‌آموزان مرتبط است و مثال‌هایی در زمینه 4 مؤلفه مذکور در کتاب گنجانده شده است. با این حال، فرصت‌های کمتری برای انجام آزمایش‌های عملی یا پژوهش‌های علمی مرتبط با مفاهیم شیمی در زندگی روزمره فراهم شده است. همچنین، مطالب مرتبط با تفکر انتقادی از پیچیدگی و عمق کافی برای تحلیل مسائل علمی و اجتماعی برخوردار نیستند. این پژوهش نشان می‌دهد که اگرچه کتاب در برخی زمینه‌ها موفق عمل کرده، اما نیاز به بهبود در ارائه فرصت‌های عملی و تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی دارد.
کلیدواژه ها
کتاب شیمی 3، تحلیل محتوا، ارتباط شیمی با جامعه، شیمی در زندگی روزمره، تفکر انتقادی، مسئولیت اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر