اهمیت توجه به گرمایش جهانی و ردپای CO2 در کتاب‌های شیمی دبیرستان و بررسی چالش های آموزش آن
کد مقاله : 1210-CHEMCONF6
نویسندگان
فاضل قهرمانی فرد *1، احمد روح الهی2، کامیار قهرمانی فرد3، فاطمه رسولی2
1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2گروه شیمی تجزیه، دانشکده شیمی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صندوق پستی 16315-1618، تهران، ایران
3دبیر آموزش و پرورش، تبریز، ایران
چکیده مقاله
بزرگترین نگرانی انسان ها در قرن حاضر که حیات روی کره زمین را تهدید می‌کند، گرمایش جهانی به علت افزایش غلظت گازهای گلخانه ای و به طور عمده CO2 در هواکره است. نقش نظام های آموزشی در تربیت و نهادینه سازی اصول و رفتارهایی جهت محافظت از کره زمین در دانش آموزان و نسل های آینده، بی بدیل بوده و مورد تاکید سازمان یونسکو است. در این مقاله به اهمیت آموزش و پرورش و محتوای کتاب های درسی در کاهش انتشار CO2 و مقابله با گرمایش جهانی پرداخته شد. چالش های مهمی که در این مسیر وجود دارند، همانند برنامه درسی، محتواهای آموزشی و نقش معلمان، بررسی شدند. با توجه به اینکه کشور ایران سالانه مقدار زیادی CO2 از سوختن سوخت های فسیلی منتشر می کند، پرداختن به این موضوع در کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم می تواند در آینده نقش موثری در کاهش ردپای CO2 داشته باشد. با توجه به اهمیت محتوای دروس کتاب های شیمی، پیشنهادهایی در این راستا برای تصمیم گیران آموزشی و مولفان کتاب های ارائه شد.
کلیدواژه ها
گرمایش جهانی، گازهای گلخانه ای، نظام آموزشی، کتاب های شیمی، توسعه پایدار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر