هوش مصنوعی همیار معلم در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1208-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
مریم طاهری نیا * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری نوظهور، پتانسیل بالایی برای تحول در نظام آموزشی، به ویژه در حوزههای تخصصی مانند آموزش شیمی دارد. این پژوهش به بررسی نقش هوش مصنوعی و ابزارها و تکنیکهای مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش شیمی و تأثیر آن بر بهبود کیفیت یادگیری می پردازد. پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و مروری انجام شده است. در این راستا ابتدا چالش ها ی موجود در زمینه آموزش شیمی مورد بررسی قرارگرفت سپس به بررسی نقش هوش مصنوعی در آموزش پرداخته شد. یافته ها نشان می دهد آموزش شیمی با چالش هایی همچون محدود بودن امکانات ازمایشگاهی، مخاطرات احتمالی بسیاری از آزمایشات شیمیایی، پیچیدگی مباحث علمی، روش های تدریس سنتی و تفاوت های فردی دانش آموزان مواجه است. هوش مصنوعی با قابلیتهایی مانند تحلیل دادهها، شبیهسازی آزمایشها و ارائه منابع آموزشی شخصیسازی شده، میتواند به بهبود فرآیند یادگیری و رفع چالشهای موجود کمک کند. پلتفرم های مختلف هوش مصنوعی میتوانتد با فراهم اوردن شرایط انجام ازمایشات متنوع برای دانش اموزان به یادگیری آنان کمک کرده و همچنین باارایه محتوی متناسب با تفاوت های فردی و ارایه بازخورد فوری به دانش اموز مسیر یادگیری را هموار کنند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک ابزار مکمل و همیار معلم، معلمان را در امر تدریس یاری نموده و همچنین با فراهم اوردن شرایط انجام ازمایشات گوناگون و محیط های تعاملی جذاب به ارتقاء کیفیت یادگیری دانش اموزان در درس شیمی کمک کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی ، فناوری های نوین، همیار معلم، هوش مصنوعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |