بررسی تطبیقی محتوای کتابهای درسی شیمی متوسطه دوم ایران با کشور اکوادور از نظر توجه به مولفه صنعت |
کد مقاله : 1207-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه محتشمی فر *1، الناز رشتی زاده2 1دبیر آموزش و پرورش 2استادیار شیمی،گروه شیمی دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
پیشرفت در صنعت و اقتصاد به کمک پیشرفت در علم و فناوری امکان پذیر است.علم شیمی یکی از علوم پیشرو و کلیدی در صنعت می باشد.آموزش شیمی در مدارس و ارتباط آن صنعت می تواند کمک شایانی به پیشرفت در این حوزه کند. مطالعه تطبیقی آموزش و پرورش یک کشور با کشور دیگر افق دید پژوهشگران و معلمان را گسترش می دهد،به علاوه می توان با کمک این مطالعات می توان به نقاط قوت و ضعف کتب آگاه شد.در این مقاله با استفاده از روش کیفی-توصیفی پژوهش انجام گرفت و با مراجعه به اسناد و کتب آموزشی نظام های آموزشی ایران و اکوادور،پایگاه های اطلاع رسانی و منابع کتابخانه ای مطالب جمع آوری گردید و این پژوهش براساس دسته بندی جاوالا بررسی شده است.بررسی های محتوا و اهداف آموزشی در هر دو کشور نشان می دهد که معرفی صنایع بسیار سطحی و در حد اطلاعات کوتاه می باشد،در برنامه آموزشی هر دو کشور صنایع پزشکی،صنایع نفتی، تولید برق و گاز ومحصولات الکترونیکی بسیار مورد توجه هستند، در حالیکه صنعت کشاورزی و خدماتی همچون خرده فروشی ها و عمده فروشی و صنایع دستی کمترین توجه را دارند.به علاوه مطالب مرتبط به صنعت به صورت پراکنده درکتب هردو کشور می باشند،اما در کتب اکوادور یک فصل اختصاصی مربوط به نفت و صنایع وابسته به آن وجود دارد، این دسته بندی موجب انسجام مطالب و یادگیری هرچه بهتر دانش آموزان می شود.بنابراین اگر در دوران مدرسه صنایع بهتر به دانش آموزان معرفی شوند می توانند سهم بیش تری در پیشرفت صنایع داشته باشند. |
کلیدواژه ها |
مطالعه تطبیقی، جاوالا،آموزش شیمی، صنعت، ایران، اکوادور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |