آموزش شیمی مبتنی بر پروژه
کد مقاله : 1206-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
مریم حجتی سیامکانی *1، علی یوسفی1، الناز رشتی‌زاده2
1آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
روش‌های آموزشی مورد استفاده در مدارس نقش بسزایی در پرورش خلاقیت دانش‌آموزان دارند. در دهه‌های اخیر، رویکردهای آموزشی از روش‌های معلم محور به دانش‌آموز محور تغییر کرده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) عملکرد تحصیلی، انگیزشی و رفتار گروهی دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد. با این وجود، درک مفاهیم شیمی به دلیل پیچیدگی و غیرقابل لمس بودن پدیده‌های شیمیایی اغلب برای دانش‌آموزان دشوار است با توجه به این مسئله، هدف مقاله حاضر، به‌کارگیری روش تدریس پروژه محور در آموزش شیمی است که به شیوۀ توصیفی و از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی از قبیل کتب، مقالات می‌باشد. در این مطالعه به بررسی مبانی نظری این روش، مزایا و چالش‌های آن پرداخته شده و در انتها طرح درسی در قالب نظریه رفتارگرایی در رابطه با کلاس درس پروژه‌محور ارائه شده است.
کلیدواژه ها
آموزش‌، درس شیمی، پروژه محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر