واکاوی ارتباط آموزش شیمی با مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست
کد مقاله : 1203-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
افروز فرخی *1، محمدمهدی یوسفی کاخکی2، محمدحسن جلالی2
1عضو هیئت علمی
2گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر واکاوی ارتباط آموزش شیمی با مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست است. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی می‌باشد و از منابع کتابخانه‌ای، اسناد الکترونیکی و منابع معتبر داخلی و خارجی استفاده شده است. نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش شیمی نقش اساسی در شکل‌دهی به نگرش‌ها و رفتارهای زیست‌محیطی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. یافته‌ها تأکید می‌کنند که هرچه میزان آموزش شیمی در دانش‌آموزان افزایش یابد، آگاهی آنها از مسائل زیست‌محیطی و بحران‌های مرتبط با آن نیز ارتقا می‌یابد، که این امر به‌طور مستقیم مسئولیت‌پذیری آنان نسبت به حفاظت از محیط زیست را تقویت می‌کند. با افزایش سطح آموزش شیمی و بالاتر رفتن سن دانش‌آموزان، آنها نسبت به حفاظت از محیط زیست توجه بیشتری نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، دانش‌آموزانی که در مراحل بالاتر تحصیل شیمی قرار دارند، علاوه بر افزایش دانش شیمیایی، به درک عمیق‌تری از اثرات منفی فعالیت‌های انسانی بر محیط زیست دست پیدا می‌کنند و نگرش‌های آنان به‌طور معناداری به سمت مسئولیت‌پذیری بیشتر تغییر می‌کند.
کلیدواژه ها
محیط زیست، شیمی، توسعه پایدار، مسئولیت‌پذیری، آموزش.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر