استفاده از مدل یادگیری 7E برای آموزش مفهوم اسید و باز |
کد مقاله : 1195-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
امیرحسین چشمه خاور * |
چکیده مقاله |
اسیدها و بازها از جمله مفاهیم پایهای و مهم در علم شیمی هستند که درک آنها برای فهم بسیاری از پدیدههای طبیعی و صنعتی ضروری است. روشهای مختلفی برای آموزش اسیدها و بازها وجود دارد، اما روش 7E به دلیل ساختار منظم و گامبهگام خود، یکی از مؤثرترین روشها برای تسهیل یادگیری این مفاهیم است. مدل یادگیری 7E یک چارچوب آموزشی است که برای تقویت یادگیری مبتنی بر تحقیق طراحی شده است. این مدل بر پایه مدل 5E ساخته شده و دو مرحله اضافی با هدف تأکید بیشتر بر ارزیابی دانش قبلی فراگیران و انتقال یادگیری به زمینههای واقعی زندگی، به آن اضافه کرده است. هدف این مقاله بررسی کاربرد مدل آموزشی 7E در تدریس مفهوم اسید و باز است. در این راستا، ابتدا به بررسی دقیق هر یک از مراحل الگوی 7E پرداخته میشود و سپس با ارائه مثالهای عملی و فعالیتهای پیشنهادی، نشان داده میشود که چگونه میتوان این مدل را در کلاس درس به کار گرفت. نتایج نشان داد این روش به یادگیرندگان کمک میکند تا از طریق اکتشاف، توضیح، و تعمیم، مفاهیم را به صورت عمیق و پایدار بیاموزند، که این موضوع باعث افزایش علاقهی دانشآموزان به علم شیمی و کاربردهای آن در زندگی روزمره میشود. در نتیجه با استفاده از این روش، میتوان مفهوم اسید و باز را به شیوهای جذاب، ملموس و مؤثر تدریس کرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، یادگیری، مدل 7E، اسید و باز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |