آموزش شیمی برای دانشآموزان با اختلالات یادگیری |
کد مقاله : 1194-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
امیرحسین چشمه خاور * |
چکیده مقاله |
یادگیری شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی و پیچیدهای که دارد، برای دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری دشوار است. هدف پژوهش حاضر بررسی چالشها و راهکارهای آموزش شیمی به دانشآموزان با اختلالات یادگیری است. در این تحقیق از چارچوب رویکرد کیفی با بهکارگیری روش پدیدارشناسی، برای مشخص شدن شاخصها و مولفههای موثر بر آموزش شیمی برای این دسته از دانشآموزان استفاه شده است. برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق، از مصاحبههای ژرفنگر بهصورت هدایت کلیات و نیمهساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات در راستای طراحی مدل کیفی پژوهش به روش استراوس و کوربین صورت گرفت. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی، پس از مصاحبه با 17 نفر متخصص آشنا با آموزش شیمی و اختلالات یادگیری، نتایج به مرحله اشباع رسید. نتایج نشان داد دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری با مشکلاتی مانند ناتوانایی در درک متن و مفاهیم علمی مواجه هستند که میتواند موجب کاهش انگیزه و عملکرد تحصیلی ضعیف آنها بشود. استفاده از روشهای خاص تدریس در آموزش شیمی به دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری، میتواند تأثیرات مثبتی بر فرآیند یادگیری و درک مفاهیم پیچیده داشته باشد. این استراتژیها شامل روشهای تدریس متفاوت، استفاده از ابزارهایهای دیداری و شنیداری، تجربههای یادگیری عملی، و استفاده از فناوریهای کمک آموزشی است. سبکهای یادگیری شخصیسازی شده برای دانشآموزان با اختلالات یادگیری و فراهم آوردن محیطهای آموزشی جذاب و حمایتی، موجب افزایش مشارکت و انگیزه آنها و بهبود عملکرد تحصیلی میشود. |
کلیدواژه ها |
اختلالات یادگیری، دانشآموز، پدیدارشناسی، آموزش شیمی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |