آموزش آنلاین شیمی در ایران: تحلیل چالشها، فرصتها و نقش معلمان |
کد مقاله : 1192-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
یاور احمدی *1، عباس خاک پور خانقاه2، حامد بهرو مرادلو2 1دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز 2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها، فرصتها و نقش معلمان در آموزش آنلاین شیمی در ایران به روش مروری-فراترکیب انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که آموزش آنلاین، با وجود مزایایی چون دسترسی آسان به منابع و انعطافپذیری، با چالشهایی نظیر نابرابری دسترسی، مشکلات فنی، کاهش تعامل، و دشواری انجام آزمایشهای عملی روبروست. نقش معلمان در انطباق برنامههای درسی، افزایش تعامل، و بهرهگیری از فناوریهای نوین در این شیوه آموزشی کلیدی است. آموزش آنلاین با پتانسیل بالا برای بهبود یاددهی-یادگیری، نیازمند همکاری تمامی ذینفعان برای غلبه بر چالشها و بهرهبرداری از فرصتها است. همچنین، یافتهها نشان میدهند که عواملی چون آزمونهای آنلاین، رضایت دانشجویان، و تفاوتهای فرهنگی نیز در آموزش آنلاین شیمی مؤثرند. این پژوهش به بررسی چالشهای فنی، آموزشی، روحی و روانی، و همچنین نقش معلمان در آموزش آنلاین شیمی میپردازد و راهکارهایی برای بهبود کیفیت این نوع آموزش ارائه میدهد. هدف از این مطالعه، ارائه تصویری روشن از وضعیت آموزش آنلاین در شیمی، بهمنظور بهبود کیفیت این نوع آموزش در ایران است. |
کلیدواژه ها |
آموزش آنلاین شیمی، آموزش مجازی شیمی، چالشهای آموزش آنلاین، نقش معلمان در آموزش آنلاین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |