ارزیابی کتب درسی شیمی از منظر یادگیری زمینه-محور با تکیه بر مهارت‌های زندگی
کد مقاله : 1190-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
فائزه شه دوست فرد *1، نجمه فرهادی2، نگین قلمکاران2، فاطمه احتشام‌فر2
1استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2دبیر شیمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش مفاهیم شیمی نقش مهمی در یادگیری مهارت‌های زندگی دارد. درک واکنش‌های شیمیایی و اصول حاکم بر آن به دانش‌آموزان به عنوان شهروندان کوچک یک جامعه کمک می‌کند تا نسبت به رخدادهای شیمیایی در محیط اطراف خود و کسب مهارت‌های مختلف زندگی آگاه‌تر و مسئول‌تر شوند. تدریس زمینه-محور و استفاده از تجارب زیسته دانش‌آموزان در انگیزه بخشی و یادگیری عمیق آنها نقش بسزایی دارد. در این مقاله با ارائه مفاهیم شیمیایی بر اساس رویکرد توصیفی-تحلیلی سعی شده است اصول اولیه درس شیمی به صورت کاربردی در زندگی روزمره بیان شود و مثال‌های مختلف بر اساس آموزش به سبک زمینه‌محور مطابق با مطالب کتب درسی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌های ریاضی و تجربی پیشنهاد گردد. بدین ترتیب ضمن ایجاد پیوندی عمیق بین دانسته‌های دانش‌آموزان و ساختار ذهنی آنها با مفاهیم شیمی، یادگیری هدفمندتر و عمیق‌تر با سرعت بیشتر صورت می-گیرد و کج‌فهمی‌های احتمالی ناشی از عدم تصویرسازی ذهنی آنها رفع می‌گردد.
کلیدواژه ها
مهارت‌های زندگی، آموزش شیمی، کتب درسی، آموزش زمینه محور.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر