تحلیل آماری میزان ارتباط بین ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی درس شیمی رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک ناحیه یک استان قزوین
کد مقاله : 1187-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
شیما نصری *
دانشگاه فرهنگیان قزوین
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی میزان ارتباط بین نتایج حاصل از ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی درس شیمی دانش آموزان رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک ناحیه یک استان قزوین صورت گرفت. روش پژوهش از نوع همبستگی است که ارتباط بین نتایج ارزشیابی مستمر (به عنوان متغیر مستقل و پیش بینی کننده) و نتایج ارزشیابی پایانی (به عنوان متغیر وابسته و پیش بینی شونده) مورد بررسی قرار گرفت.
برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش‌های آمار توصیفی شامل میانگین، میانه، انحراف معیار و واریانس و همچنین روش‌های آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل‌شده و رگرسیون استفاده شد که تحلیل ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS انجام شد.
نتایج نشان داد که بین نمرات ارزشیابی مستمر و ارزشیابی پایانی، رابطه مثبت معنی داری وجود دارد به گونه ای که به طور متوسط، نمرات حاصل از ارزشیابی مستمر حدود 50 % واریانس نمرات ارزشیابی پایانی را پیش بینی می‌کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ارزشیابی مستمر نقش تعیین کننده‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. همچنین بر اساس نتایج حاصله مشخص شد که ارتباط موثر بین ارزشیابی مستمر و پایانی در نوبت دوم ضعیف تر از نوبت اول بود (کیفیت و انطباق ارزشیابی مستمر در نوبت دوم تقریبا در اکثر دبیران نسبت به نوبت اول ضعیف تر بود).
کلیدواژه ها
ارزشیابی مستمر، ارزشیابی پایانی، آمار توصیفی، آمار استنباطی، نرم افزار SPSS.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر