تحلیل کج‌فهمی‌های رایج دانش‌آموزان در مفاهیم شیمی: منابع، پیامدها و راهکارهای اصلاحی
کد مقاله : 1186-CHEMCONF6
نویسندگان
دکتر نصرالله زاده *1، رضا خاکپور2، عباس خاکپور خانقاه2
1عضو هیئت علمی گروه آموزش شیمی پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز-آذربایجان شرقی
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی پردیس علامه امینی تبریز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رایج‌ترین کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در مفاهیم شیمی، پیامدهای این کج‌فهمی‌ها، منابع ایجاد آن‌ها و ارائه راهکارهای مؤثر برای رفع این چالش‌ها انجام شده است.از آنجایی که قدم اول در ورود معلم در هر پایه ای به کلاس درس به ویژه در درس های مرتبط با علوم تجربی، شناخت کج فهمی تک تک دانش آموزان می باشد، بررسی کج فهمی های مرتبط با هر درس، شناخت آنها و بازسازی آنها امری بسیار حیاتی در یادگیری به حساب می آید. نتایج پژوهش‌های بررسی‌شده نشان می‌دهد که کج‌فهمی‌ها در بین دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و در موضوعات گوناگون شیمی از جمله سوختن، مول و جرم اتمی، پیوندهای شیمیایی، اسیدها و بازها، واکنش‌های شیمیایی، ترمودینامیک و الکتروشیمی رایج هستند. این کج‌فهمی‌ها نه تنها در مفاهیم پیچیده، بلکه در مفاهیم ساده و ابتدایی نیز می‌توانند وجود داشته باشند و مانع از یادگیری صحیح شوند. برای رفع کج‌فهمی‌ها، استفاده از روش‌های تدریس فعال، مدل‌های سه‌بعدی، استفاده از روش‌های ارزشیابی متنوع و آموزش معلمان پیشنهاد می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع کج‌فهمی‌ها در یادگیری شیمی، لازم است که پژوهش‌های بیشتری در این زمینه انجام شود و راهکارهای مؤثرتری برای رفع این چالش‌ها ارائه شود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، پیامد کج‌فهمی، رفع کج‌فهمی، شیمی، کج‌فهمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر