بررسی و تحلیل محتوای مطالب شیمی آلی کتاب شیمی پایه یازدهم چاپ 1403 به روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1184-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
محمد اصلی * دبیر رسمی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شهرستان بستان آباد |
چکیده مقاله |
مقاله حاضر به بررسی میزان محتوای فعال و غیرفعال مطالب مربوط به مباحث شیمی آلی کتاب شیمی پایه یازدهم چاپ 1403 به روش ویلیام رومی میپردازد و مشخص می کند که کتاب درسی در زمینه آموزش مطالب شیمی آلی تا چه اندازه توانسته است که فراگیران را درگیر یادگیری نماید. روش پژوهش، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری آن، مطالب شیمی آلی کتاب شیمی پایه یازدهم است. پس از بررسی، ضریب درگیری متن برای مباحث مربوطه، برابر 0/16 بدست آمده که نشاندهنده غیرفعال بودن محتوای متنی بوده و ضریب درگیری برای تصاویر و نمودارها برابر 0/31 بدست آمده که نشان دهنده غیرفعال بودن تصاویر بوده و ضریب درگیری برای پرسش ها، 3/53 بدست آمده که فراتر از توان دانش آموزان بوده و غیرفعال است. به طورکلی، مطالب شیمی آلی کتاب شیمی پایه یازدهم به صورت غیرفعال تالیف شده و بیشتر سعی بر ارائه مطالب حفظی داشته و دانش آموز را در امر یادگیری درگیر نمیکند که این امر موجب به وجود آمدن چالش های مختلفی برای معلم و فراگیر در امر یادگیری خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، شیمی یازدهم، ویلیام رومی، شیمی آلی، محتوای فعال و غیرفعال. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |