فناوری نانو و آموزش آن در ایران: مبانی، پیشرفت‌ها و چالش‌ها
کد مقاله : 1183-CHEMCONF6
نویسندگان
دکتر نصرالله زاده *1، عباس خاکپور خانقاه2، عارف پور کنفی2
1عضو هیئت علمی گروه آموزش شیمی پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز-آذربایجان شرقی
2دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی پردیس علامه امینی تبریز
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی مبانی، پیشرفت‌ها، چالش‌ها و الزامات توسعه فناوری نانو و آموزش آن، روش‌های نوین آموزش فناوری نانو و نیازهای بازار کار و نقش آموزش و پرورش در توسعه فناوری نانو انجام شده است. این پژوهش از نوع مروری و تحلیلی است که با استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف و سایت‌های علمی معتبر، مقالات مرتبط با موضوع انتخاب شده‌اند. داده‌های گردآوری شده به روش تحلیل محتوا و تحلیل کیفی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که فناوری نانو به دلیل تغییرات شگرفی که در عرصه‌های مختلف زندگی ایجاد کرده و نیاز روزافزون به یادگیری مشارکتی و مسئله‌محور در نظام آموزش‌وپرورش، اهمیت ویژه‌ای یافته است. چالش‌های موجود در توسعه فناوری نانو در ایران شامل کمبود تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز و پیشرفته، ضعف در تخصص میان‌رشته‌ای اساتید و پژوهشگران، نبود برنامه‌های درسی جامع و مدون با در نظر گرفتن ملاحظات ایمنی و اخلاقی، کمبود همکاری‌های بین‌المللی با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر، و نبود یک نظام منسجم برای ارزشیابی و دریافت بازخورد از برنامه‌های اجراشده است. آموزش و پرورش به عنوان نهادی بنیادین در جامعه، نقشی بی‌بدیل در توسعه فناوری نانو ایفا می‌کند. این نهاد با تربیت نیروی انسانی متخصص و آگاه به این حوزه، می‌تواند زمینه را برای پیشرفت و توسعه فناوری نانو در کشور فراهم کند.
کلیدواژه ها
آموزش فناوری نانو، چالش‌های آموزش فناوری نانو، فناوری نانو، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر