مقایسه تطبیقی سیستمهای آموزش شیمی در کشورهای مختلف: شباهتها، تفاوتها و چالشها |
کد مقاله : 1182-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
دکتر نصرالله زاده *1، عباس خاکپور خانقاه2، علی محمدزاده3 1عضو هیئت علمی گروه آموزش شیمی پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز-آذربایجان شرقی 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش شیمی پردیس علامه امینی تبریز 3دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی علامه امینی تبریز |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی و مقایسه سیستمهای آموزش شیمی در کشورهای مختلف با هدف شناسایی نقاط قوت و ضعف هر سیستم و چالشهای مشترک و منحصر به فرد آنها میپردازد. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله، مطالعه مروری و تطبیقی است که با استفاده از روش تحلیل اسنادی و بررسی متون علمی انجام شده است. در این مطالعه، منابع معتبر علمی شامل مقالات پژوهشی مرتبط با آموزش شیمی در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند. پس از گردآوری دادهها، یافتههای مرتبط با سیستمهای آموزشی کشورهای منتخب (چین، ایران، پاکستان، انگلستان، فنلاند، فرانسه، سوئیس، سوئد، هند، ایالات متحده و ژاپن) تحلیل و مقایسه شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیستمهای آموزش شیمی در کشورهای مختلف، تفاوتهای قابل توجهی در ساختار برنامه درسی، میزان انعطافپذیری، تأکید بر مهارتهای شناختی، و چالشهای اجرایی دارند. در نهایت، مقاله حاضر با ارائه یک مقایسه تطبیقی از سیستمهای آموزش شیمی در کشورهای مختلف، به دنبال شناسایی شباهتها، تفاوتها و چالشهای مشترک این نظامهای آموزشی است. هدف نهایی این پژوهش، ارائه پیشنهاداتی برای بهبود سیستم آموزش شیمی در ایران و سایر کشورها و کمک به پرورش نسل آینده متخصصان این حوزه است. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، آموزش شیمی در کشورهای مختلف، سیستمهای آموزش شیمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |