رویکرد بازیمحور در آموزش شیمی سبز: گامی به سوی توسعه پایدار |
کد مقاله : 1181-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
آذر لطفی *1، اعظم خانعلی2، سیده سارا حسینی3 1دبیر شیمی آموزش و پرورش- ناحیه 2- سنندج - کردستان - ایران 2دبیر شیمی آموزش و پرورش-شاهرود- ایران 3دبیر شیمی آموزش و پرورش- بانه-- ایران |
چکیده مقاله |
در دنیای امروز، شیمی سبز بهعنوان شاخهای از علم شیمی، نقش مهمی در کاهش اثرات زیستمحیطی صنایع و فعالیتهای انسانی دارد. با این حال، یادگیری این مفاهیم برای دانشآموزان چالشبرانگیز است و نیاز به روشهای آموزشی نوین و جذاب دارد. استفاده از بازیهای آموزشی میتواند موجب افزایش انگیزه، درک عمیقتر و مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری شود. این مقاله با بهرهگیری از پژوهشها و مقالات علمی، میزان تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم شیمی سبز را مورد ارزیابی قرار داده و نتایج نشان میدهد که رویکرد بازیمحور در آموزش اصول شیمی سبز، در مقایسه با روشهای سنتی، تأثیر مثبتی بر درک مفاهیم، نگرش زیست محیطی و تمایل دانشآموزان به کاربرد اصول شیمی سبز در زندگی روزمره دارد. این رویکرد میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در دست معلمان و مربیان برای ایجاد انگیزه و مشارکت بیشتر دانشآموزان در یادگیری مفاهیم شیمی سبز مورد استفاده قرار گیرد تا به اهداف توسعه پایدار دست پیدا کنیم. |
کلیدواژه ها |
بازیهای آموزشی، شیمی سبز، توسعه پایدار، روشهای نوین تدریس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |