تحلیل محتوای کتاب‌درسی علوم‌تجربی استثنایی پایه هشتم بر اساس مقوله‌های ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون
کد مقاله : 1178-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
انسیه فتحی *1، الناز رشتی زاده2، عارفه فتحی3
1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهید شرافت
2استاد دانشگاه فرهنگیان
3دانشگاه فرهنگیان همدان
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب‌درسی علوم‌تجربی استثنایی پایه هشتم بر اساس مقوله‌های ویلیام رومی است. نوع پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به‌کارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری پژوهش کتاب علوم‌تجربی استثنایی پایه هشتم چاپ ۱۴۰۲ است که در مجموع کل فصل‌ها و صفحات کتاب برای تحلیل متن تصویرها و سؤالات انتخاب شده است. در این پژوهش ابتدا فراوانی مقوله‌های فعال غیرفعال و خنثی بر اساس الگوی ویلیام رومی محاسبه شده و سپس بر اساس روش آنتروپی شانون داده‌ها بهنجار شده و در ادامه بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقوله‌ها محاسبه شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که در تحلیل متن کتاب مقولة غیرفعال بیشترین ضریب اهمیت (138/0) و مقولة فعال کمترین ضریب اهمیت (072/0) را دارد. در تحلیل تصویرها مقوله‌ی غیرفعال ضریب اهمیت (681/0) و فعال ضریب اهمیت (319/0) داشته است. در تحلیل سؤالات بر خلاف تصویرها و متن کتاب ضریب اهمیت مقولة فعال (36/0) بیشتر از مقولة غیرفعال (14/0) بود و این تحلیل نشان داد که در تهیه محتوا تعادل بین متن تصویرها و سؤالات رعایت نشده و متن و تصاویر کتاب غیرفعال است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، ویلیام رومی، علوم‌تجربی استثنایی پایه هشتم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر