مروری بر تاثیر روش تدریس مبتنی بر نرم افزار های شبیه سازی مولکولی بر یادگیری دانشجویان شیمی
کد مقاله : 1177-CHEMCONF6
نویسندگان
فرنوش زارع کاریزی *
استادیار گروه شیمی مرکز شهید بهشتی تهران دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر، پیشرفت فناوری و توسعه نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مولکولی موجب تحولات اساسی در آموزش شیمی شده است. مدل‌های مولکولی که از نتایج محاسبات شیمی‌کوانتومی به دست می آیند و یک دسته مهم از ابزارهای آموزشی در آموزش شیمی به شمار می‌روند. این نرم‌افزارها با ارائه مدل‌های سه‌بعدی و تعاملی، مفاهیم پیچیده شیمیایی را به دانشجویان و فراگیران آموزش می‌دهند. در این مقاله، مروری بر تأثیر استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مولکولی بر فرآیند یادگیری و آموزش شیمی دانشگاهیان انجام شده است. نتایج پژوهش‌های مرتبط نشان می‌دهد که استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند باعث بهبود درک مفاهیم، افزایش علاقه‌مندی دانشجویان و تقویت مهارت‌های تحلیلی آنان شود. این ابزارها نه تنها فرآیند یادگیری را تسهیل می‌کنند، بلکه چالش‌های مرتبط با آموزش سنتی، نظیر پیچیدگی مفاهیم و محدودیت دسترسی به آزمایشگاه‌ها را نیز کاهش می‌دهند. در این مقاله، مزایا، چالش‌ها، و نمونه‌هایی از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مولکولی به طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
کلیدواژه ها
شبیه‌سازی مولکولی، آموزش شیمی، یادگیری تعاملی، نرم‌افزارهای آموزشی، مدل‌سازی سه‌بعدی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر