تحلیل محتوای کتابدرسی علومتجربی استثنایی پایه هفتم بر اساس مقولههای ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون |
کد مقاله : 1176-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
انسیه فتحی *1، الناز رشتی زاده2، عارفه فتحی3 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شهید شرافت 2استاد دانشگاه فرهنگیان 3دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابدرسی علومتجربی استثنایی پایه هفتم بر اساس مقولههای ویلیام رومی است. نوع پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با بهکارگیری روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری پژوهش کتاب علومتجربی استثنایی پایه هفتم چاپ ۱۴۰۲ است که در مجموع کل فصلها و صفحات کتاب برای تحلیل متن تصویرها و سؤالات انتخاب شده است. در این پژوهش ابتدا فراوانی مقولههای فعال غیرفعال و خنثی بر اساس الگوی ویلیام رومی محاسبه شده و سپس بر اساس روش آنتروپی شانون دادهها بهنجار شده و در ادامه بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت مقولهها محاسبه شد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که در تحلیل متن کتاب مقولة غیرفعال بیشترین ضریب اهمیت (132/0) و مقولة فعال کمترین ضریب اهمی (078/0) را دارد. در تحلیل تصویرها مقولهی غیرفعال ضریب اهمیت (378/0) و فعال ضریب اهمیت (239/0) داشته در تحلیل سؤالات بر خلاف تصویرها و متن کتاب ضریب اهمیت مقولة فعال (2935/0) بیشتر از مقولة غیرفعال (2065/0) بود و این تحلیل نشان داد که در تهیه محتوا تعادل بین متن تصویرها و سؤالات رعایت نشده و متن کتاب غیرفعال است. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، ویلیام رومی، علومتجربی استثنایی پایه هفتم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |