آموزش شیمی، مهارت‌های زندگی و آموزش همگانی: نقش آنها در توسعه فردی و اجتماعی
کد مقاله : 1175-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
شادی معینی فر *، آذر لطفی
دبیر شیمی
چکیده مقاله
آموزش شیمی و مهارت‌های زندگی، به عنوان دو رکن اساسی در فرآیند رشد فردی و اجتماعی، تأثیرات عمیقی بر بهبود کیفیت زندگی و توانمندی‌های انسان‌ها دارند. شیمی، به عنوان یکی از علوم پایه، نه تنها درک عمیق‌تری از ساختار و عملکرد جهان پیرامون ارائه می‌دهد، بلکه کاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف زندگی روزمره، از سلامت و تغذیه تا محیط زیست و فناوری‌های نوین، دارد. این علم، با آشکار کردن روابط میان مواد و تغییرات آن‌ها، به ما کمک می‌کند تا پدیده‌های طبیعی را بهتر درک کرده و از این دانش برای بهبود شرایط زندگی بهره ببریم.
از سوی دیگر، مهارت‌های زندگی، مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی، عاطفی و رفتاری هستند که به افراد امکان می‌دهند تا به طور مؤثر با چالش‌های روزمره مواجه شوند. مهارت‌هایی مانند ارتباط مؤثر، حل مسئله، تفکر انتقادی، تصمیم‌گیری و مدیریت استرس، نه تنها سلامت روانی و اجتماعی افراد را ارتقا می‌دهند، بلکه آن‌ها را قادر می‌سازند تا در محیط‌های پیچیده و پویای امروزی، عملکرد بهتری داشته باشند.
هدف اصلی این پژوهش، افزایش آگاهی عمومی از اهمیت این آموزش‌ها و ارائه راهکارهایی عملی برای تلفیق آن‌ها در سیستم‌های آموزشی است. با استفاده از روش‌های نوین آموزشی و مشارکت جامعه، می‌توان به ایجاد محیط‌های یادگیری پویا و مؤثر دست یافت که نه تنها دانش علمی را تقویت می‌کنند، بلکه مهارت‌های ضروری برای زندگی در جهان امروز را نیز پرورش می‌دهند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، مهارت‌های زندگی، آموزش همگانی، توسعه فردی، توسعه اجتماعی، توانمندسازی، کیفیت زندگی، رشد اجتماعی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر