آموزش شیمی، مهارتهای زندگی و آموزش همگانی: نقش آنها در توسعه فردی و اجتماعی |
کد مقاله : 1175-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
شادی معینی فر *، آذر لطفی دبیر شیمی |
چکیده مقاله |
آموزش شیمی و مهارتهای زندگی، به عنوان دو رکن اساسی در فرآیند رشد فردی و اجتماعی، تأثیرات عمیقی بر بهبود کیفیت زندگی و توانمندیهای انسانها دارند. شیمی، به عنوان یکی از علوم پایه، نه تنها درک عمیقتری از ساختار و عملکرد جهان پیرامون ارائه میدهد، بلکه کاربردهای گستردهای در حوزههای مختلف زندگی روزمره، از سلامت و تغذیه تا محیط زیست و فناوریهای نوین، دارد. این علم، با آشکار کردن روابط میان مواد و تغییرات آنها، به ما کمک میکند تا پدیدههای طبیعی را بهتر درک کرده و از این دانش برای بهبود شرایط زندگی بهره ببریم. از سوی دیگر، مهارتهای زندگی، مجموعهای از تواناییهای شناختی، عاطفی و رفتاری هستند که به افراد امکان میدهند تا به طور مؤثر با چالشهای روزمره مواجه شوند. مهارتهایی مانند ارتباط مؤثر، حل مسئله، تفکر انتقادی، تصمیمگیری و مدیریت استرس، نه تنها سلامت روانی و اجتماعی افراد را ارتقا میدهند، بلکه آنها را قادر میسازند تا در محیطهای پیچیده و پویای امروزی، عملکرد بهتری داشته باشند. هدف اصلی این پژوهش، افزایش آگاهی عمومی از اهمیت این آموزشها و ارائه راهکارهایی عملی برای تلفیق آنها در سیستمهای آموزشی است. با استفاده از روشهای نوین آموزشی و مشارکت جامعه، میتوان به ایجاد محیطهای یادگیری پویا و مؤثر دست یافت که نه تنها دانش علمی را تقویت میکنند، بلکه مهارتهای ضروری برای زندگی در جهان امروز را نیز پرورش میدهند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی، مهارتهای زندگی، آموزش همگانی، توسعه فردی، توسعه اجتماعی، توانمندسازی، کیفیت زندگی، رشد اجتماعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |