سیر تکامل جهانی شدن آموزش شیمی و بهبود روش‌های یادگیری
کد مقاله : 1174-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
فائزه شهدوست فرد *، ساناز نمازی زاده
گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
با گسترش دانش شیمی و کاربرد فراوان آن در زمینه‌های مختلف زندگی، روش‌های آموزش و تدریس متناسب با سبک یادگیری متفاوت دانش‌آموزان تغییر کرده است. با توجه به رویکرد‌های جدید برنامه‌ریزی درسی، هدف از آموزش شیمی به ویژه در دوران متوسطه، تربیت شیمی‌دان و آموزش برخی اصول و مفاهیم نظری نیست، بلکه دانش شیمی و جذابیت‌های موجود در آن راهی برای آموزش مهارت‌های زندگی، حل مسئله، کاوشگری و به طور کلی تربیت شهروندان مسئول یک جامعه می‌باشد. در دوران کنونی موضوعاتی مانند شاگرد، معلم، تدریس و علم در حال یافتن تعاریف جدید هستند و پدیده جهانی شدن سبب شده است که مرز بین روش‌های سنتی و فناوری در بسیاری از مسائل مربوط به آموزش حذف شود. بدین ترتیب همگام با پیشرفت دانش و فناوری در جهان، در ایران نیز برنامه‌ریزان و مربیان در امر تعلیم و تربیت جهت بهبود یادگیری کاربردی‌تر مفاهیم شیمی از طریق روش‌های نوین آموزشی در تلاش هستند تا درک عمیق‌تری از مباحث را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. این مطالعه با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی سیر تکامل آموزش شیمی و جهانی شدن آن در ایران و سایر کشورها و بهبود روش‌های یادگیری این علم می‌پردازد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، یادگیری شیمی، جهانی شدن آموزش، سبک تدریس.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر