بررسی تحلیلی کتاب شیمی پایه دهم با تاکید بر ساحت تربیتی اقتصادی حرفه ای در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1172-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
الهام منوچهری زاده *1، اکرم شوشتری2 12استادیار، علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این مطالعه، بررسی تحلیلی محتوای کتاب شیمی پایه دهم با تأکید بر ساحت تربیتی اقتصادی و حرفهای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شدهاست. در این راستا میزان تطابق مفاهیم کتاب با اهداف ساحتهای تربیتی ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مقایسه با ساحت اقتصادی و مهارتهای حرفهای این سند مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که کتاب شیمی دهم در برخی موارد به مفاهیم کاربردی در صنایع، اقتصاد و بازار کار اشاره دارد، اما پیوند آن با سواد اقتصادی و حرفهای دانشآموزان نیاز به بهبود و تقویت بیشتری دارد. بهویژه، تأکید بیشتری بر ارتباط بین مفاهیم شیمی با کارآفرینی، تولید، و بهرهوری اقتصادی میتواند درک دانشآموزان را از کاربردهای عملی این علم افزایش دهد. در نهایت، پیشنهاد میشود که بازنگری در محتوای آموزشی با هدف تقویت رویکردهای مهارتآموزی و کارآفرینی در راستای اسناد تحولی صورت گیرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، شیمی دهم، ساحت اقتصادی و حرفهای، سند تحول بنیادین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |