بررسی تحلیلی کتاب شیمی پایه دهم با تاکید بر ساحت تربیتی اقتصادی حرفه ای در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
کد مقاله : 1172-CHEMCONF6
نویسندگان
الهام منوچهری زاده *1، اکرم شوشتری2
12استادیار، علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه، بررسی تحلیلی محتوای کتاب شیمی پایه دهم با تأکید بر ساحت تربیتی اقتصادی و حرفه‌ای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده‌است. در این راستا میزان تطابق مفاهیم کتاب با اهداف ساحت‌های تربیتی شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مقایسه با ساحت اقتصادی و مهارت‌های حرفه‌ای این سند مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که کتاب شیمی دهم در برخی موارد به مفاهیم کاربردی در صنایع، اقتصاد و بازار کار اشاره دارد، اما پیوند آن با سواد اقتصادی و حرفه‌ای دانش‌آموزان نیاز به بهبود و تقویت بیشتری دارد. به‌ویژه، تأکید بیشتری بر ارتباط بین مفاهیم شیمی با کارآفرینی، تولید، و بهره‌وری اقتصادی می‌تواند درک دانش‌آموزان را از کاربردهای عملی این علم افزایش دهد. در نهایت، پیشنهاد می‌شود که بازنگری در محتوای آموزشی با هدف تقویت رویکردهای مهارت‌آموزی و کارآفرینی در راستای اسناد تحولی صورت گیرد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، شیمی دهم، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای، سند تحول بنیادین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر