طراحی فعالیت یادگیری با روش STEAM و رویکرد STSE در شیمی دبیرستان برای تلفیق مباحث اسیدها و فلزات بومی با استفاده از نرم افزار شبیه ساز آزمایشگاه شیمی |
کد مقاله : 1169-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
رضا انباردانی1، محمد قاسم نژند *2 1گروه آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۱۴۶۶۵۸۸۹، تهران، ایران 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۱۴۶۶۵۸۸۹، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در پژوهش پیش رو فعالیتی برای ارتقا یادگیری مبحث اسید-باز در ترکیب و تلفیق مفاهیم طرح شدهاست. در این فعالیت از نرم افزار شبیه ساز کروکودیل شیمی استفاده شدهاست چرا که انجام آزمایش یکی از روش هایی است به یادگیری کمک بسیاری کرده و این فرآیند را آسانتر میکند. اما این اتفاق برای بسیاری از آزمایش ها ممکن نیست. چون برخی از آزمایشها به هزینه و امکانات بالایی نیاز دارد و از طرفی دیگر انجام آنها خالی از خطر نیست. پس این فعالیت با رویکرد تلفیقی علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات یعنی با روش STEM طرح شدهاست. استفاده از نرمافزارهای شبیه سازی مانند کروکودیل شیمی در آموزش شیمی، امکان تجسم مفاهیم را فراهم میکند و به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم انتزاعی را بهصورت عملی تجربه کنند. در این صورت رویکرد STEM به رویکرد هنرمندانهی STEAM ارتقا مییابد. در این فعالیت به شبیه سازی انحلال فلز طلا بعنوان پایدارترین فلز بومی در تیزاب سلطانی میپردازیم از آنجایی که تیزاب سلطانی به دوران طلایی اسلامی منسوب است، پس برای همین مطرح کردن از این قبیل طرحهای یادگیری از تاریخ علم میتواند در پیادسازی رویکرد STSE در شاخهی اجتماعی موثر باشد. |
کلیدواژه ها |
شبیه ساز آزمایشگاه، کروکودیل شیمی، STEM، STEAM، STSE، تیزاب سلطانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |