تلفیق آموزش نانو فناوری در برنامه درسی شیمی
کد مقاله : 1153-CHEMCONF6
نویسندگان
فاطمه قربانی *1، محمد اصلانی2، علی اکبر غلامرضایی3، محدثه انصاری3
1دبیر
2معاون
3آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در جهان معاصر توجه به علوم و فناوری‌های نو برای دستیابی به پیشرفت از عناصر اساسی به شمار می‌آید. بی شک شناخت درست علوم و فنون جدید، آموزش و نهایتاً به کارگیری آن‌ها عامل اصلی رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی است .بدیهی است که بدون توجه به این امر تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی به نحو مقتضی امکان پذیر نخواهد بود. در بین فناوری‌های نو، فناوری نانو توجه همگان را به خود معطوف کرده است. این فناوری که یک رویکرد در تمامی رشته‌های علوم و مهندسی است، توانایی تولید مواد، ابزار و دستگاه‌های نوین را با دست کاری سطوح اتمی و مولکولی دارد. امروزه حوزه‌ی این فناوری به اکثر علوم پایه و مهندسی کشیده و مقبولیت بین رشته‌ای یافته است. گستره‌ی کاربرد این فناوری در حوزه پزشکی، فناوری زیستی، مواد، فیزیک، مکانیک، برق، الکترونیک، شیمی، بهداشت، کشاورزی و ... نظام‌های آموزشی را برآن می‌دارد تا با ارائه مفاهیم و سرفصل‌های مربوط به نانو مواد و کاربردهای آن، آگاهی دانش آموزان را دراین زمینه علمی افزایش دهند. با گنجانیدن مطالب مرتبط با نانوفناوری به صورت تدریجی در کتب علوم و شیمی دوره متوسطه می‌توان تا حدودی خلاء آگاهی دانش آموزان در این شاخه علمی را جبران کرد. هر چندکه آموزش اصولی این فناوری مستلزم برنامه ریزی مدون می‌باشد. استفاده از ابزارهای مناسب، تصاویر و طرح-های تحقیق کلاسی می‌تواند در انتقال مفاهیم اصلی به دانش آموزان و درک بهتر مقیاس‌ها بسیار مفید باشد.
کلیدواژه ها
علوم نوین، نانو فناوری، نانو مواد، آموزش، شیمی، مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر