طراحی فعالیتهای آزمایشگاهی ساده، ایمن، سبز و قابلاجرا مرتبط با مفاهیم شیمی کتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه کمتوان ذهنی |
کد مقاله : 1150-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
زینب قلی زاده آتانی1، الناز رشتی زاده *2 1آموزش شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان شهید شرافت، تهران، ایران 2آموزش شیمی، دانشکده تخصصی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر باهدف طراحی فعالیتهای آزمایشگاهی ساده، ایمن، سبز و قابلاجرا مرتبط با مفاهیم شیمی کتابهای علومتجربی دوره اول متوسطه کمتوانذهنی انجام شده است. ازآنجاییکه بخش اعظم یادگیری دانشآموزان کمتوانذهنی از طریق امور مجسم و عینی به دست میآید، لذا بهترین راه یادگیری مؤثر علوم برای این گروه، انجام آزمایش و مشاهده مستقیم است. در پژوهش پیشرو باهدف طراحی آزمایشهایی ساده، قابلاجرا، ایمن و سبز، به بررسی و نقش آزمایشگاه در آموزش مفاهیم شیمی علومتجربی گروه کمتوان ذهنی پرداخته میشود. برای نیل به این هدف، اهداف و رویکرد اجرای این روش مطرح میگردد. همچنین، دیدگاه چند متفکر و صاحبنظر در رابطه با اهمیت تدریس آزمایشگاهی، مراحل روش تدریس آزمایشگاهی و شیوههای ارائه فعالیتهای آزمایشگاهی، محاسن و محدودیتهای این روش مورد بررسی قرار میگیرد. در نهایت، استنباطهای آموزشی برای استفاده هرچه بیشتر از این روش در مدارس استثنایی بهمنظور بهبود آموزش مفاهیم شیمی کتب علوم ارائه میگردد. در این پژوهش تعدادی آزمایش طراحی شده با استفاده از رویکرد دستورالعملی شرح داده میشود و پژوهش با نتیجهگیری و ارائه محدودیتها و پیشنهادهای عملی و پژوهشی خاتمه مییابد. |
کلیدواژه ها |
علوم تجربی، شیمی سبز، ایمنی در آزمایش، کم توانی/ عقب ماندگی ذهنی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |