مقایسه روشهای تدریس شیمی در مدارس ایران و پاکستان |
کد مقاله : 1149-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
محمداقبال بامری *، امیرحسین بامری آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
آموزش شیمی، بهعنوان یکی از علوم پایه، نقش اساسی در توسعه علمی و فناوری ایفا میکند. این پژوهش به بررسی تطبیقی روشهای تدریس شیمی در مدارس ایران و پاکستان پرداخته و چالشها و فرصتهای موجود در هر دو کشور را تحلیل میکند. مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و با استفاده از منابع علمی معتبر و دادههای آموزشی به مقایسه نظامهای آموزشی، روشهای تدریس و میزان بهرهگیری از فناوریهای آموزشی در تدریس شیمی پرداخته است. یافتهها نشان میدهند که در هر دو کشور، روشهای تدریس عمدتاً معلممحور و مبتنی بر آموزش سنتی هستند که منجر به کاهش مشارکت فعال دانشآموزان و محدودیت در یادگیری مفهومی میشود. چالشهای مشترک شامل کمبود تجهیزات آزمایشگاهی، عدم ادغام مؤثر فناوریهای آموزشی، و تأکید بر حفظیات است. در ایران، برنامه درسی متمرکز و ساختارمند تدوین شده و در پاکستان، نظامهای آموزشی متنوع با سطوح متفاوت کیفیت آموزشی مشاهده میشود. نتایج این پژوهش بر اهمیت استفاده از رویکردهای آموزشی نوین از جمله یادگیری مبتنی بر مسئله، آزمایشگاههای مجازی و آموزش ترکیبی تأکید دارد. پیشنهاد میشود سیاستگذاران آموزشی بر ارتقای کیفیت آموزش معلمان، توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی، و بهکارگیری فناوریهای نوین در تدریس شیمی تمرکز نمایند تا یادگیری عمیقتر و اثربخشتری در بین دانشآموزان حاصل شود. |
کلیدواژه ها |
تدریس شیمی، ایران، پاکستان، مقایسه آموزشی، روشهای آموزشی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |