لزوم تقویت روحیه گرایش به هویت ملی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم در درس شیمی و مقایسهی مولفههای هویت ملی در کتب شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم |
کد مقاله : 1146-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه مومنی *، مهدیه مومنی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
امروزه با بروز مسائلی از قبیل جهانی شدن و نیز کمرنگ شدن پرشتاب مرزهای فرهنگی بین ملتها، توجه به حفظ هویت ملی و حریم فرهنگی خاص ملتها، بیش از پیش اهمیت و حساسیت پیدا کرده است. کتابهای درسی در شکلگیری هویت ملی دانشآموزان نقش مهمی ایفا میکنند و همچنین مواد اصلی برنامه درسی مدارس را تشکیل میدهند. هدف این پژوهش، بررسی لزوم تقویت روحیه گرایش به هویت ملی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم در درس شیمی مقایسه مولفههای هویت ملی در کتاب شیمی دهم، یازدهم و دوازدهم است. روش پژوهش رویکرد کیفی و کمی و تحلیل محتوا است و با استفاده از یافتههای فردی، مشاهده، مطالعه منابع علمی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته در بین دانشآموزان مورد بررسی واقع شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه دوازدهم تجربی و ریاضی مدرسه محبوبه دانش شهرستان آشتیان و کتاب شیمی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در سال 1403-1404 است. نتایج تحلیل کیفی نشاندهنده این است که با اجرای راهکارهای به کار برده شده، روحیه گرایش به هویت ملی تقویت شد تاکید بر ارزشها، توجه به نمادها به ویژه الفبای فارسی و کم توجهی به مشاهیر و وقایع و رویدادهاست. با توجه به نتایج تحلیل کمی و مقایسه مولفههای هویت ملی در سه کتاب شیمی متوسطه دوم، نشاندهنده این است که در شیمی یازدهم موارد بیشتری (۲۳۸) نسبت به شیمی دهم (۱۹۹) و دوازدهم (۲۲۴) به مفاهیم هویت ملی اشاره شده است. |
کلیدواژه ها |
هویت ملی، تحلیل محتوا، کتب شیمی متوسطه دوم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |