طراحی یک آزمایش برای افزایش درک مفهومی دانش‌آموزان از معادلات ریاضی مربوط به متغیرها و قوانین گازها
کد مقاله : 1143-CHEMCONF6
نویسندگان
ابراهیم زارعی کیاسری *
گروه آموزشی شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
در این کار، تأثیر طراحی یک آزمایش ساده بر یادگیری مفهومی دانش‌آموزان متوسطه اول مدرسه سمپاد در مباحث شیمی درس علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش با استفاده از تجهیزات ارزان و در دسترس برای آموزش برخی متغیرها و قوانین گازها به منظور افزایش درک مفهومی دانش‌آموزان از معادلات ریاضی مربوطه انجام شد. نمونه شامل 104 دانش‌آموز مقطع راهنمایی بود که به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترل، روش تدریس مرسوم را برای یادگیری مفاهیم مرتبط دریافت کردند. در‌حالی‌که دانش‌آموزان مبحث مورد نظر برای گروه آزمایشی به همان شیوه گروه کنترل، اما با انجام فعالیت آزمایشی تدریس شد. میانگین درصد پاسخ‌های درست در پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای هر دانش‌آموز و هر سؤال در دو گروه اندازه‌گیری شد. بین نمرات پس‌آزمون دانش-آموزان در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که آزمایش ساده استفاده شده، می‌تواند برای آموزش مفاهیم مرتبط با متغیرهای گازها مانند فشار و تراکم‌پذیری مورد استفاده قرار گیرد. این آزمایش همچنین می‌تواند در توضیح برخی از قوانین حاکم بر رفتار گازها مؤثر باشد. به عنوان یک نتیجه کلی‌تر، می‌توان بیان کرد که دانش‌آموزان به همراه توانایی حل مسئله به روش ریاضی آنها در مورد متغیرها و قوانین گازها، به توانمندی تحلیل مفهومی آن مسئله نیز دست می‌یابند. این بدان معنی است که دانش‌آموزان هم متفکر مفهومی هستند و هم حل‌کننده مسائل الگوریتمی. در پایان، توضیحاتی که در کلاس گروه آزمایشی ذکر شده است، به عنوان پیشنهاد برای آموزش مؤثر مفاهیم مربوطه ارائه شده است.
کلیدواژه ها
طراحی آزمایش، درک مفهومی، متغیرها و قوانین گازها، دانش‌آموزان دوره متوسطه اول.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر