تحلیل محتوای کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم کشور ایران و کویت از نظر توجه به اصول شیمی سبز
کد مقاله : 1142-CHEMCONF6
نویسندگان
فرشته قشقائی *1، مهشید گلستانه2، شهلا شیخعلی3
1وزارت آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان
3آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم کشورهای ایران و کویت از نظر میزان توجه به اصول شیمی سبز بوده است. پژوهش از نوع تحلیل محتوا و مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران چاپ 1404-1403 و کشور کویت چاپ (1446 ه.ق) 2024-2025 بوده است و تمام این کتاب‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب گردید. تحلیل محتوا به روش تمام‌شماری شامل تمام متن، جدول‌ها، تصاویر و تکالیف انجام شد. داده‌های به دست آمده، گردآوری، تفسیر و طبقه‌بندی شد و در نهایت شباهت‌ها و تفاوت‌های کتاب‌های درسی شیمی متوسطه دوم ایران و کویت بر اساس توجه به مؤلفه‌های پژوهش به دست آمد. نتایج نشان داد که میزان توجه به اصول شیمی سبز از نظر تعداد فراوانی در مجموع کتاب‌های شیمی در دو کشور تقریباً یکسان است هرچند تفاوت‌هایی در میزان توجه به اصول دوازده‌گانه شیمی سبز در دو کشور مشاهده شد. در کتاب‌های شیمی ایران بیشتر بر اصول اقتصاد اتمی، استفاده از کاتالیزورها و طراحی بر اساس بازده انرژی تأکید شده است درحالی‌که کتاب‌های شیمی کویت بیشتر به اصول جلوگیری از تولید فرآورده‌های زائد، سنتز مواد سمی کمتر و طراحی مواد شیمیایی ایمن‌تر توجه داشته‌اند.
کلیدواژه ها
کتب درسی شیمی- متوسطه دوم- تحلیل محتوا- اصول شیمی سبز- ایران- کویت.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی