ضرورت و چگونگی ورود چرخه زندگی در کتاب شیمی دوره متوسطه دوم |
کد مقاله : 1138-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
فاطمه السادات سجادی پور * دانشجوی ارشد آموزش شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
این پژوهش به بررسی ضرورت و نحوه ورود مفهوم چرخه زندگی در کتابهای شیمی دوره متوسطه دوم پرداخته است. هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر آموزش چرخه زندگی بر درک دانشآموزان از پایداری و مصرف بهینه منابع است. نتایج نشان میدهد که در محتوای کتابهای درسی کنونی، به موضوع چرخه زندگی بهصورت جامع پرداخته نشده و جای خالی آموزش تفکر سیستمی و اثرات زیستمحیطی فرایندهای شیمیایی احساس میشود. یافتهها حاکی از آن است که ادغام این مفاهیم در کتابهای درسی، موجب بهبود سواد زیستمحیطی دانشآموزان، افزایش درک آنها از تأثیر مواد و فرایندهای شیمیایی بر محیطزیست و ارتقای مهارتهای تحلیلی و تفکر انتقادی میشود. این پژوهش بر اهمیت بازنگری در محتوای آموزشی تأکید دارد و پیشنهاد میکند که مفاهیم چرخه زندگی از طریق فعالیتهای عملی، آزمایشگاهی و مطالعات موردی به دانشآموزان آموزش داده شود.ارزیابی چرخه عمر باید به طور فزایندهای آموزش داده شود تا فراگیران را با توانایی مقابله با چالش های پیچیده پایداری مجهز کند. |
کلیدواژه ها |
ارزیابی چرخه عمر،توسعه پایدار،آموزش چرخه زندگی. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |