ضرورت و چگونگی ورود چرخه زندگی در کتاب شیمی دوره متوسطه دوم
کد مقاله : 1138-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
فاطمه السادات سجادی پور *
دانشجوی ارشد آموزش شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
این پژوهش به بررسی ضرورت و نحوه ورود مفهوم چرخه زندگی در کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم پرداخته است. هدف این مطالعه، ارزیابی تأثیر آموزش چرخه زندگی بر درک دانش‌آموزان از پایداری و مصرف بهینه منابع است. نتایج نشان می‌دهد که در محتوای کتاب‌های درسی کنونی، به موضوع چرخه زندگی به‌صورت جامع پرداخته نشده و جای خالی آموزش تفکر سیستمی و اثرات زیست‌محیطی فرایندهای شیمیایی احساس می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن است که ادغام این مفاهیم در کتاب‌های درسی، موجب بهبود سواد زیست‌محیطی دانش‌آموزان، افزایش درک آن‌ها از تأثیر مواد و فرایندهای شیمیایی بر محیط‌زیست و ارتقای مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی می‌شود. این پژوهش بر اهمیت بازنگری در محتوای آموزشی تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که مفاهیم چرخه زندگی از طریق فعالیت‌های عملی، آزمایشگاهی و مطالعات موردی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.ارزیابی چرخه عمر باید به طور فزاینده‌ای آموزش داده شود تا فراگیران را با توانایی مقابله با چالش های پیچیده پایداری مجهز کند.
کلیدواژه ها
ارزیابی چرخه عمر،توسعه پایدار،آموزش چرخه زندگی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر