هوشمصنوعی؛ کیمیاگری نوین در زدودن کج فهمیهای شیمی |
کد مقاله : 1136-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
آیلار یعقوبی *1، سیده منیژه نعمت پور2 1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی مرکز شهید شرافت، دانشگاه فرهنگیان، تهران 2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هوشمصنوعی، پیشرفتهای ناشی از فناوری اطلاعات است که در رایانهها و ماشینهایی با تواناییهای شناختی، یادگیری و سازگاری به پیشرفت زیادی رسیده است. توسعه و ترقی فناوری موجب تحولات بسیاری در جامعه شده است، که صنعت آموزش از این روند مستثنی نیست. برای بهبود کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری و آشنایی هرچه بیشتر ارتباط صنعت هوشمصنوعی و آموزش و پرورش، ابتدا نگاهی مختصر و در عینحال جامع به تعریف هوشمصنوعی میپردازیم و در گامبعدی به تبیین کاربردهای آن در سیستم آموزشی مدارس به ویژه در آموزش شیمی اشاره میکنیم. هدف این مقاله، بررسی نقش هوشمصنوعی در رفع کجفهمیهای موجود در آموزش شیمی با تمرکز بر شناسایی مزایا، چالشها و ملاحظات اخلاقی میباشد. تحقیق حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای و جدیدترین تحقیقات صورت گرفته در حوزه هوشمصنوعی در آموزش و با استفاده از شیوه توصیفی-تحلیلی جمعآوری شده است. نتایج پژوهش نشان داد، که هوشمصنوعی میتواند با رفع کجفهمیها، شخصیسازی یادگیری، ارائه روشهای بدیع تدریس، بازخورد فوری، تقویت تعامل بین دانشآموزان با معلمان، طراحی برنامهدرسی، مقرون بهصرفه بودن هزینههای آموزش و ایجاد فرصتهای رشد حرفهای مورد استفاده در آموزش و پرورش قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
آموزششیمی، فرآیند یاددهی-یادگیری، هوشمصنوعی، ابزارهای هوشمصنوعی،کجفهمی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |