مروری بر روش های ارزشیابی در آموزش شیمی |
کد مقاله : 1133-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
علیرضا زارعی نژاد *1، اسماعیل اولی2، حمیده حقیقت2 1دبیر آموزش و پرورش 2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی و تحلیل روشهای مختلف ارزشیابی در آموزش شیمی میپردازد و هدف اصلی آن شناسایی و ارزیابی روشهای نوین ارزشیابی در این حوزه است. با توجه به اهمیت ارزشیابی در فرآیند یاددهی-یادگیری، در این تحقیق به روشهای مختلف ارزشیابی از جمله ارزشیابی کتبی، عملی، مبتنی بر پروژه، آزمونهای عملکردی، ارزشیابی از طریق فعالیتهای گروهی، خودیابی و همتایابی و ارزشیابی مبتنی بر فناوری پرداخته شده است. این مطالعه بهصورت مروری و کتابخانهای از منابع معتبر علمی و پژوهشی جمعآوری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند که استفاده از ارزشیابیهای چندگانه، ترکیبی و مشارکتی میتواند به بهبود کیفیت یادگیری در آموزش شیمی کمک کند. بهویژه روشهایی چون ارزشیابی مبتنی بر پروژه و آزمونهای عملکردی تأثیر مثبتی بر درک مفاهیم شیمی و مهارتهای علمی دانشآموزان دارند. علاوه بر این، روشهای ارزشیابی مبتنی بر فناوری و خودیابی نیز توانستهاند سطح انگیزه و مشارکت دانشآموزان را بهبود بخشند. در نتیجه، این تحقیق بر اهمیت استفاده از رویکردهای متنوع در ارزشیابی و لزوم تطبیق آنها با نیازهای دانشآموزان تأکید میکند. توصیه میشود که معلمان و طراحان برنامههای آموزشی در آموزش شیمی، روشهای ارزشیابی را بهصورت جامع و متنوع پیادهسازی کرده و برای هر درس شیمی به شیوهای متناسب با آن، ارزشیابی مناسب را در نظر بگیرند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، شیمی، عملکردی، فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |