مقایسه روش های جهانی آموزش شیمی و راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزش شیمی در ایران
کد مقاله : 1130-CHEMCONF6
نویسندگان
مبین امانجانی *1، هادی بروجنی2، شریفه پودق نژاد3
1دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید بهشتی مشهد
2دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بشهتی مشهد
3دبیر رسمی آموزش پرورش
چکیده مقاله
آموزش علم شیمی به‌عنوان یکی از علوم پایه، نقشی کلیدی و اساسی در توسعه علمی، صنعتی و فناورانه جوامع ایفا می‌کند. در ایران، با وجود اهمیت این حوزه، چالش‌ها و موانع متعددی مانند تمرکز بیش‌ازحد بر آموزش نظری، کمبود امکانات آزمایشگاهی، ضعف در استفاده از فناوری‌های نوین و محدودیت‌های بودجه‌ای، کیفیت آموزش شیمی را تحت تأثیر قرار داده است. این مقاله با بررسی و مقایسه روش‌های جهانی آموزش شیمی، از جمله یادگیری مبتنی بر آزمایشگاه، حل مسئله، فناوری‌های دیجیتال و آموزش میان‌رشته‌ای، به تحلیل نقاط قوت این روش‌ها پرداخته و امکان پیاده‌سازی آن‌ها در نظام آموزشی ایران را مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان می‌دهد که بومی‌سازی روش‌های موفق جهانی، همراه با بازنگری در محتوای درسی، تقویت آموزش عملی و تربیت معلمان متخصص و به‌روز، می‌تواند کیفیت آموزش شیمی را در ایران بهبود بخشد. پیشنهادهای ارائه‌شده در این مقاله می‌توانند به کاهش چالش‌های موجود و افزایش انگیزه و درک دانش‌آموزان از مفاهیم شیمی منجر شوند.
کلیدواژه ها
یادگیری عملی، آموزش شیمی، روش‌های جهانی، آموزش میان رشته ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر