محتوا و شیوه تدریس در مواد درسی آموزش شیمی در دوره متوسطه: مطالعه مروری
کد مقاله : 1129-CHEMCONF6
نویسندگان
سعیده کمالی نهاد *1، مریم روستافارسی2
1عضو هیئت علمی پیمانی
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
برای بهبود کارایی آموزش و یادگیری شیمی در مدارس متوسطه، توسعه‌ی مواد آموزشی مرتبط و متناسب با زمینه‌های مختلف ضروری است. توسعه مواد آموزشی و یادگیری یکی از زمینه‌های تحقیقاتی قابل توجهی است که به ویژه برای پیشبرد مواد آموزشی و یادگیری در حوزه شیمی در مدارس متوسطه انجام می‌شود و به منظور پشتیبانی از بهبود فرآیند یادگیری صورت می‌گیرد. این مطالعه با هدف تحلیل متن‌ها و روش‌های تدریس در توسعه‌ی مواد آموزشی شیمی انجام شده است. روش تحقیق به‌کارگرفته شده، مطالعه مروری تحقیقات پیشین می‌باشد. با استفاده از روش مرور مطالعات، این مطالعه ۵۱ مقاله را که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بر اساس کلیدواژه توسعه مواد آموزشی و یادگیری شیمی در مدارس متوسطه انتخاب شده‌اند، تحلیل کرده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که زمینه محتوا و روش‌های آموزشی که در تهیه مواد و مطالب آموزشی شیمی استفاده شده‌اند، متفاوت است. با این حال، محتواهای خاصی در شیمی وجود دارند که باید توسعه یابند؛ مانند اسید و باز، تعادل شیمیایی و کلوئید؛ در حالی‌که زمینه‌های روش آموزشی که باید در توسعه مطالب و مواد آموزشی شیمی استفاده شوند، عبارت‌اند از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL). بر اساس نتایج این مطالعه، پیشنهاد می‌شود که توسعه‌ مواد آموزشی و یادگیری شیمی نه تنها در محتوای اسید-باز یا تعادل شیمیایی بلکه در سایر مواردی که توسعه را با رویکردهای آموزشی متناسب کند و از مهارت‌های قرن بیست و یکم (تفکر انتقادی، ارتباطات، همکاری و خلاقیت) پشتیبانی کند، ادامه یابد.
کلیدواژه ها
محتوای آموزشی، یادگیری شیمی، توسعه مواد آموزشی، دوره متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر