نقش آزمایشگاه‌های مجازی در ارتقاء کیفیت آموزش شیمی در دبیرستان‌ها
کد مقاله : 1127-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
مهدی شعبانی *1، محمد نوری2، امیرحسین باقری3، مازیار باقری1
1دبیر، آموزش‌و‌پرورش، تهران، ایران
2آموزگار، آموزش و پرورش، تهران، ایران
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی -888 56441 تهران، ایران
چکیده مقاله
پیشرفت فناوری‌های دیجیتال تأثیر قابل‌توجهی بر روش‌های آموزشی داشته است. یکی از ابزارهای نوین در آموزش شیمی، آزمایشگاه‌های مجازی هستند که امکان انجام آزمایش‌های شیمیایی را در محیطی ایمن و تعاملی فراهم می‌کنند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آزمایشگاه مجازی ChemCollective بر یادگیری مبحث اسید و باز در دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شده است. در این مطالعه، ۱۰۵ دانش‌آموز به دو گروه آزمایش (۵۵ نفر) و کنترل (۵۰ نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش مفاهیم اسید و باز را از طریق آزمایشگاه مجازی آموختند، در حالی که گروه کنترل از روش سنتی بهره بردند. برای مقایسه عملکرد دو گروه، پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شد و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد که دانش‌آموزانی که از آزمایشگاه مجازی استفاده کرده بودند، نمرات بالاتری در پس‌آزمون کسب کردند (0.05 > p) که نشان‌دهنده تأثیر مثبت این روش بر درک مفاهیم شیمی است. علاوه بر این، ۸۵٪ از دانش‌آموزان گروه آزمایش، آموزش از طریق آزمایشگاه مجازی را جذاب‌تر و مفیدتر از روش سنتی ارزیابی کردند و ۷۸٪ از آن‌ها افزایش علاقه به یادگیری شیمی را گزارش دادند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از آزمایشگاه‌های مجازی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر در یادگیری مفاهیم شیمی مورد استفاده قرار گیرد. این روش نه‌تنها باعث بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود، بلکه علاقه دانش‌آموزان به یادگیری را افزایش می‌دهد. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که فناوری‌های دیجیتال در آموزش شیمی بیش ‌از پیش مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژه ها
: یادگیری دیجیتال، آزمایشگاه مجازی، اسید و باز، آموزش شیمی، ChemCollective.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر