بررسی کج فهمی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در مبحث ایزوتوپ‌ها و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم مرتبط
کد مقاله : 1126-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
حمیده حقیقت *1، سارا حسن زاده2، رستا فروتن2
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دبیر علوم تجربی آموزش ‌و‌ پرورش، تکاب، ایران
چکیده مقاله
این مقاله به مطالعه و بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مبحث ایزوتوپ ها و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم مرتبط با آن پرداخته است. این مفهوم برای اولین بار در کتاب درسی علوم تجربی پایه ی هشتم معرفی شده است و در کتاب درسی شیمی پایه ی دهم به ادامه این مبحث پرداخته شده است. هدف از این مطالعه شناسایی میزان کج فهمی دانش آموزان پایه ی دهم دوره دوم متوسطه در مورد مفهوم ایزوتوپ و تاثیر این کج فهمی بر یادگیری مطالب مرتبط با آن است. به منظور گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه حاوی 8 سوال چها گزینه ای استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم سال تحصیلی 1402-1403 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پاسخ های دانش آموزان برای ارزیابی میزان درک آن ها و استخراج کج فهمی های احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، اغلب دانش آموزان در پایه ی دهم، در مورد مفهوم ایزوتوپ کج فهمی نداشتند ولی قادر به درک صحیح بین این مفهوم با مفاهیم مرتبط به آن نظیر ویژگی های ایزوتوپها نبودند.
کلیدواژه ها
کج فهمی، ایزوتوپ، دوره دوم متوسطه، ویژگی ایزوتوپ ها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر