بررسی کج فهمی دانشآموزان دوره دوم متوسطه در مبحث ایزوتوپها و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم مرتبط |
کد مقاله : 1126-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
حمیده حقیقت *1، سارا حسن زاده2، رستا فروتن2 1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دبیر علوم تجربی آموزش و پرورش، تکاب، ایران |
چکیده مقاله |
این مقاله به مطالعه و بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان دوره دوم متوسطه در مبحث ایزوتوپ ها و تاثیر آن بر یادگیری مفاهیم مرتبط با آن پرداخته است. این مفهوم برای اولین بار در کتاب درسی علوم تجربی پایه ی هشتم معرفی شده است و در کتاب درسی شیمی پایه ی دهم به ادامه این مبحث پرداخته شده است. هدف از این مطالعه شناسایی میزان کج فهمی دانش آموزان پایه ی دهم دوره دوم متوسطه در مورد مفهوم ایزوتوپ و تاثیر این کج فهمی بر یادگیری مطالب مرتبط با آن است. به منظور گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه حاوی 8 سوال چها گزینه ای استفاده گردید. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه دهم سال تحصیلی 1402-1403 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پاسخ های دانش آموزان برای ارزیابی میزان درک آن ها و استخراج کج فهمی های احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، اغلب دانش آموزان در پایه ی دهم، در مورد مفهوم ایزوتوپ کج فهمی نداشتند ولی قادر به درک صحیح بین این مفهوم با مفاهیم مرتبط به آن نظیر ویژگی های ایزوتوپها نبودند. |
کلیدواژه ها |
کج فهمی، ایزوتوپ، دوره دوم متوسطه، ویژگی ایزوتوپ ها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |