تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش شیمی: یک مرور جامع از کاربردها، چالشها و فرصتها |
کد مقاله : 1121-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
نرجس اجدادی * دانشگاه پیام نور مرکز تهران شرق |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش شیمی میپردازد و کاربردها، چالشها و فرصتهای این فناوری را تحلیل میکند. هدف اصلی، شناخت نقش هوش مصنوعی در بهبود فرآیندهای آموزشی شیمی از طریق شخصیسازی آموزش، شبیهسازی واکنشهای شیمیایی، تحلیل دادههای آزمایشگاهی و ایجاد ابزارهای یادگیری تعاملی است. هوش مصنوعی با ارائه راهحلهای مبتنی بر داده و الگوریتمهای پیشرفته، امکان ایجاد محیطهای یادگیری تعاملی و شخصیسازیشده را فراهم میکند. روش پژوهش مبتنی بر مرور سیستماتیک منابع علمی معتبر از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ است که از پایگاههای دادهای مانند Google Scholar و Scopus استخراج شدهاند. نتایج نشان میدهد که هوش مصنوعی میتواند کیفیت آموزش شیمی را با ارائه راهحلهای نوین بهبود بخشد. این فناوری به دانشآموزان کمک میکند تا مفاهیم پیچیده شیمی را بهتر درک کنند و به معلمان در طراحی برنامههای آموزشی مؤثرتر یاری میرساند. با این حال، چالشهایی مانند مقاومت در برابر پذیرش فناوری، نیاز به آموزش معلمان، مسائل اخلاقی مرتبط با دادههای دانشآموزان و هزینههای پیادهسازی وجود دارد. ادغام هوش مصنوعی در آموزش شیمی امیدبخش است، ولی نیازمند همکاری میان معلمان، دانشآموزان و پژوهشگران برای غلبه بر چالشها و بهرهبرداری از فرصتها است. پژوهشهای آینده باید به بررسی دقیقتر تأثیرات بلندمدت هوش مصنوعی بر یادگیری و تدریس شیمی بپردازند. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: هوش مصنوعی، شبیهسازی شیمیایی، شخصیسازی یادگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |