لزوم آموزش کارآفرینی در مدارس: رویکردی نوین در پرورش شیمیدانان کوچک کارآفرین |
کد مقاله : 1118-CHEMCONF6 (R2) |
نویسندگان |
فائزه شه دوست فرد *1، نجمه فرهادی2، مهسا عرب زاده2، نسیم امامی2 1استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2دبیر شیمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
تربیت دانشآموختگان کارآفرین از مهمترین زیرساختهای همه جانبه کشور در عرصه تعلیم و تربیت میباشد به طوری که حل بسیاری از مشکلات از جمله اشتغالزایی و کارآفرینی از طریق آموزش و پرورش میسر است. در این پژوهش با بررسی مطالعات کتابخانهای و مقالات مختلف داخلی و خارجی چگونگی پرورش دانشآموزان کارآفرین در رشته شیمی بر اساس رویکرد توصیفی-تحلیلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مطالعه با تاکید بر تقویت روحیه جسورانه کارآفرینی از دوران کودکی تا نوجوانی و نقش مؤثر علم ثروتساز در بهبود اشتغالزایی دانشآموختگان و رونق اقتصاد کشور، رویکردهای مبتنی بر تقویت زیرساختهای آموزش مبتنی بر کارآفرینی به ویژه در رشته شیمی بررسی شده و پیشنهادهایی در جهت پرورش شیمیدانان کوچک کارآفرین ارائه گردیده است. با تکیه بر علم شیمی به عنوان علمی ثروت ساز در جامعه دانش آموزان می توانند محصولات مرتبط تهیه کرده و در یک نمایشگاه فصلی محصولات تولیدی خود را به فروش بگذارند. بدین ترتیب نه تنها به درک آنان از مفاهیم شیمی کمک شده است بلکه با نحوه عرضه و فروش محصولات خود روحیه کارآفرینی پیدا کرده و به سایر دانشآموزان مدرسه که چنین فعالیت خلاقانهای در کلاس نداشتهاند اصول تبدیل علم به ثروت را به صورت عملی آموزش دادهاند. |
کلیدواژه ها |
آموزش کارآفرینی، آموزش و پرورش، علم ثروت ساز، دانش بنیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |