طرّاحی فعّالیت یاددهی و یادگیری با رویکرد رفع کج فهمی آموزشی دانش آموز پایه هشتم در آموزش انواع پیوند های شیمیایی
کد مقاله : 1113-CHEMCONF6
نویسندگان
محمدرضا غفارزاده *1، محمد غفارزاده2
1دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف رفع کج‌فهمی‌های رایج دانش‌آموزان پایه هشتم در مبحث انواع پیوندهای شیمیایی (یونی، کووالانسی و فلزی) انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، فعالیت‌های یاددهی و یادگیری شامل مدل‌سازی، آزمایش‌های عملی، شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و فعالیت‌های تعاملی طراحی و اجرا و تجزیه و تحلیل شد. روش کار مبتنی بر رویکرد فعالیت محور و مشارکتی بود که در آن دانش‌آموزان به‌صورت گروهی به بررسی مفاهیم پیوندهای شیمیایی پرداختند. نتایج نشان داد که استفاده از این روش‌ها به‌طور معناداری درک دانش‌آموزان را بهبود بخشید و کج‌فهمی‌های آن‌ها و مشکلات یادگیری را کاهش داد. به‌ویژه، مدل‌سازی و شبیه‌سازی به دانش‌آموزان کمک کرد تا فرآیند تشکیل پیوندها را به‌صورت تجسمی درک کنند و یادگیری عمقی‌تری اتفاق بیفتد. نتایج به دست‌آمده از این مطالعه مؤید اثربخشی رویکردهای فعال و تعاملی در آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی است و پیشنهاد می‌کند که معلمان از این روش‌ها برای افزایش کیفیت آموزش و تسهیل یادگیری دانش‌آموزان استفاده کنند.
کلیدواژه ها
پیوندهای شیمیایی، کج‌فهمی‌های آموزشی، آزمایش‌های عملی، درک مفهومی، آموزش شیمی، رویکرد تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر