طرّاحی فعّالیت یاددهی و یادگیری با رویکرد رفع کج فهمی آموزشی دانش آموز پایه هشتم در آموزش انواع پیوند های شیمیایی |
کد مقاله : 1113-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
محمدرضا غفارزاده *1، محمد غفارزاده2 1دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 2دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
این مطالعه با هدف رفع کجفهمیهای رایج دانشآموزان پایه هشتم در مبحث انواع پیوندهای شیمیایی (یونی، کووالانسی و فلزی) انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، فعالیتهای یاددهی و یادگیری شامل مدلسازی، آزمایشهای عملی، شبیهسازیهای رایانهای و فعالیتهای تعاملی طراحی و اجرا و تجزیه و تحلیل شد. روش کار مبتنی بر رویکرد فعالیت محور و مشارکتی بود که در آن دانشآموزان بهصورت گروهی به بررسی مفاهیم پیوندهای شیمیایی پرداختند. نتایج نشان داد که استفاده از این روشها بهطور معناداری درک دانشآموزان را بهبود بخشید و کجفهمیهای آنها و مشکلات یادگیری را کاهش داد. بهویژه، مدلسازی و شبیهسازی به دانشآموزان کمک کرد تا فرآیند تشکیل پیوندها را بهصورت تجسمی درک کنند و یادگیری عمقیتری اتفاق بیفتد. نتایج به دستآمده از این مطالعه مؤید اثربخشی رویکردهای فعال و تعاملی در آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی است و پیشنهاد میکند که معلمان از این روشها برای افزایش کیفیت آموزش و تسهیل یادگیری دانشآموزان استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
پیوندهای شیمیایی، کجفهمیهای آموزشی، آزمایشهای عملی، درک مفهومی، آموزش شیمی، رویکرد تعاملی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |