معلم دغدغه‌مند، رویکرد STEAM، یادگیری آسان شیمی با فناوری و بازی
کد مقاله : 1111-CHEMCONF6 (R1)
نویسندگان
مهدی شعبانی *1، صدیقه سادات مرجانی2، فاطمه شریف زاده3، سعدیه فولادی4
1دبیر شیمی، آموزش‌و‌پرورش، تهران، ایران
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
3دبیر شیمی، آموزش و پرورش، تهران ، ایران
4دبیر شیمی، آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده مقاله
دغدغه اصلی معلمان شیمی، به کارگیری آموزش نوین با هدف تسهیل یادگیری مطالب انتزاعی و غیر قابل لمس و احساس، توسط دانش‌آموزان است. در پژوهش حاضر، بعد از مشاهده تاملی دوکلاس درس شیمی دهم و بررسی وضعیت موجود با انجام پیش آزمون، برای تدریس دو موضوع آرایش الکترونی و قوانین گازها، از آموزش تلفیقی شیمی، با رویکرد استیم ،استفاده شده است. نرم افزارها به عنوان عنصر فناورانه، بازی و رسم نقشه مفهومی، با نقش هنری، با مفاهیم مورد نظر ادغام شده است. برای فهم آسان و رسم بدون دغدغه آرایش الکترونی، تکنیک وایت برد انیمیشن با بهره گیری از نرم افزارهای مختلف در تهیه کلیپ استفاده شد. برای درک قوانین گازها مبتنی بر نظریه جنبشی، از نرم افزار اسکرچ در تهیه کلیپ استفاده شد. برای جمع بندی مطالب مربوط به مواد مختلف مطرح شده درکتب شیمی دبیرستان دوره دوم، بازی المنتری طراحی شد. بازی طرح شده در کلاس به صورت مسابقه اجرا شد.کلیپ‌ها با حضور دانش‌آموزان به نمایش گذاشته شد. نمرات پس آزمون و مقایسه آن‌ها با پیش آزمون، نشان از کیفیت آموزش تلفیقی و رضایت مخاطبین داشت. امید است در آینده، با به کارگیری دو عنصر فناوری و هنر درکنار مفاهیم شیمیایی، تدریس شیمی با کیفیت تر شده و از کج فهمی های رایج کاسته شود.
کلیدواژه ها
وایت برد انیمیشن، اسکرچ، بازی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر