استفاده از شبیه نما برای رفع کج فهمی های دانش آموزان |
کد مقاله : 1109-CHEMCONF6 (R2) |
نویسندگان |
هادی الهام * عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی ارومیه |
چکیده مقاله |
شیمی، اغلب به عنوان یک درس سخت برای دانش آموزان شناخته می شود. انتزاعی و غیر قابل مشاهده بودن بسیاری از پدیده ها، باعث می شود که دانش آموزان در تجسم بعد اتمی و مولکولی فرایندهای شیمیایی با مشکلاتی مواجه باشند. همچنین، ارایه مفاهیم علم شیمی در سطح نمادی، به خوبی نمی تواند تمامی جوانب سطح زیر میکروسکوپی پدیده ها را به نمایش بگذارد. از این رو، آموزش شیمی با چالش های فراوانی رو به رو می باشد. انسان ها به طور معمول برای روشن تر شدن یک مفهوم از آنالوژی استفاده می کنند. اگر به میاحث عمومی دانشمندان دقت کنیم، خواهیم دید که در تمامی آنها، از آنالوژی برای قابل فهم شدن مطالب پیچیده علمی استفاده شده است. استفاده از آنالوژی، به ما این امکان را می دهد که ایده های علمی مان را با استفاده از ایده هایی که برای مخاطب مان آشناست، توضیح بدهیم. از این رو، یک موضوع نا آشنا، به موضوعی آشنا برای مخاطب تبدیل می گردد. استفاده از آنالوژی های کارآمد، یادگیری را تقویت نموده و از بروز کج فهمی ها جلوگیری می کند. |
کلیدواژه ها |
آموزش شیمی ، شبیه نما ، کج فهمی ، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |