بررسی میزان توجه به آموزش مفاهیم شیمی در کتاب علوم ششم ابتدایی
کد مقاله : 1106-CHEMCONF6
نویسندگان
فیروزه علویان *، بهاره باقری گلرخ
آموزش پرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی از نظر ارتباط با مباحث شیمی می‌پردازد. با توجه به مطالعات انجام‌شده، علم شیمی ارتباط نزدیکی با زندگی انسان دارد و برای تسهیل زندگی در آینده ضروری است. محتوای کتاب درسی به‌طورکلی حول مسائلی طراحی‌شده است که دانش‌آموزان در زندگی روزمره با آن مواجه هستند. این مطالعه تلاش می‌کند تا با بررسی مباحث شیمی کتاب موردنظر، میزان توجه به علم شیمی و ظرفیت‌های کتاب در این مورد را موردتوجه قرار دهد تا به معلمان برای برنامه‌ریزی بهتر و ایجاد تجربه‌های یادگیری جذاب‌تر در زمینه شیمی ارائه شود. در این پژوهش، محتوای شیمی کتاب علوم تجربی پایه ششم (چاپ 1403-1404) به‌طور کامل تجزیه‌وتحلیل شد. جملات، تصاویر، فعالیت‌ها، پرسش‌ها و آزمایش‌هایی که به مباحث شیمی مرتبط بودند، استخراج و دسته‌بندی شدند. از میان 46 مبحث مرتبط با علم شیمی، درس 3 بیشترین درصد و درسهای 1، 8 و 14 با صفر درصد، کم‌ترین سهم را به خود اختصاص داده بودند. یافته‌ها نشان می‌دهد که کتاب علوم تجربی پایه ششم فرصت‌هایی را برای معرفی مفاهیم پایه شیمی فراهم می‌کند. بااین‌حال، رویکرد فعال و دانش‌آموز محور در آموزش این مفاهیم می‌تواند یادگیری را بهبود بخشد.
کلیدواژه ها
علوم تجربی، شیمی، آموزش، ششم ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر