بررسی چالشهای آموزش شیمی و ارائه راهکارهای نوین برای بهبود یادگیری واصلاح برداشت های نادرست |
کد مقاله : 1104-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
شهریار علی زاده *1، عصمت ساعدی2، آمنه فرهادی1 1دبیرشیمی آموزش وپرورش 2دبیرشیمی ناحیه5اصفهان |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی چالشهای آموزش شیمی در نظام آموزشی ایران و راهکارهای نوین برای بهبود یادگیری و اصلاح برداشت های نادرست میپردازد. شیمی به عنوان علمی بنیادین در زندگی انسان نقش مهمی ایفا میکند، اما دانشآموزان در یادگیری آن با مشکلاتی مواجه هستند. روشهای تدریس سنتی مبتنی بر سخنرانی و حفظ مطالب، به درک عمیق مفاهیم و اصلاح برداشتهای نادرست کمکی نمیکنند. در نتیجه، کجفهمیها در مفاهیم پایه شیمی، عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.این مقاله با مرور نظاممند مطالعات انجام شده در حوزه آموزش شیمی، به بررسی تأثیر استراتژیهای نوین آموزشی مانند نوشتن علمی، ارزیابی همتا، فناوریهای آموزشی، و یادگیری مشارکتی بر بهبود درک مفاهیم و اصلاح برداشتهای نادرست میپردازد. مطالعات نشان میدهند که این روشها با ایجاد فرصتهای بازخورد، تعامل فعال و بازسازی شناختی، به دانشآموزان کمک میکنند تا مفاهیم انتزاعی شیمی را عمیقتر درک کنند. هر یک از این روشها با ارائه فرصتهای یادگیری متنوع و جذاب، میتوانند به بهبود یادگیری شیمی و اصلاح برداشت های نادرست کمک کنند.در نهایت، پیشنهاد میدهد که معلمان و طراحان آموزشی با تلفیق مناسب این روشها و با در نظر گرفتن سطح دانشآموزان و پیچیدگی مفاهیم، برنامههای آموزشی متنوع و جذابی را طراحی کنند. این رویکرد ترکیبی نه تنها برداشت هارااصلاح می کند، بلکه مهارتهای فراشناختی و حل مسئله دانشآموزان را نیز تقویت میکند..همچنین با ارائه مروری جامع از روشهای نوین آموزشی و ارائه پیشنهادات کاربردی، میتواند راهنمای مفیدی برای معلمان و پژوهشگران در جهت بهبود آموزش شیمی و ارتقاء سطح یادگیری دانشآموزان باشد. |
کلیدواژه ها |
کجفهمیها، استراتژیهای نوین آموزشی، پیشرفت تحصیلی، استراتژی نوشتن علمی، استراتژی مرور همتا، درک مفاهیم شیمی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |