بررسی مفاهیم شیمی در برنامه درسی علوم تجربی چهارم ابتدایی
کد مقاله : 1101-CHEMCONF6
نویسندگان
زینب مباشری دمنه1، فیروزه علویان *2
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان، مرکز آموزش عالی شهید رجایی، اصفهان، ایران.
2دانشیار، دکترا فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران.
چکیده مقاله
بررسی کتب درسی در هر نظام آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل مباحث و مفاهیم شیمی موجود در کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ می‌پردازد. هدف اصلی این پژوهش کشف تمام اهداف آموزشی شیمی (پیدا وپنهان) در کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی به تفکیک هر فصل است. در کنار مشخص کردن اهداف آموزشی شیمی در کتاب مذکور این پژوهش به بررسی مهارت‌های لازم برای درک هر مفهوم مطرح‌شده و ارائه پیشنهاد‌هایی برای انتقال این مفاهیم به دانش‌آموزان توسط معلمان می‌پردازد. نتایج نشان می‌دهد که مباحث شیمی در این کتاب به‌صورت ناهمگون توزیع‌شده و به‌جز درس‌های اول و پنجم که به‌طور اختصاصی به مبانی علم شیمی پرداختند؛ بقیه‌ی فصول در لایه‌های پنهان متون و تصاویر، مباحث شیمی را در بردارند‌. درمجموع همه‌ی اهداف آموزشی شیمی کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی تقویت‌کننده مهارت‌های پایه علوم تجربی هستند که تحقق این اهداف مستلزم کارایی معلمان است.
کلیدواژه ها
محتوا، شیمی، علوم تجربی، علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر