باورها و درک دانش آموزان در مورد شیمی سبزدر یک کلمه چیست؟ |
کد مقاله : 1100-CHEMCONF6 |
نویسندگان |
مصطفی جنابی *1، علی سلیمانیان2، گوهر دیلمی راد3 1دانشجوی رشته آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس 2دانشجو، مقطع کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز 3دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شیراز |
چکیده مقاله |
در دهه گذشته، کالج شیمی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی به طور مکرر دوره های آزمایشگاهی شیمی عمومی را برای آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم شیمی سبز طراحی کرده است، در حالی که به طور همزمان از شیمی سبز به عنوان زمینه ای مرتبط برای یادگیری شیمی استفاده می کند. برای بررسی اثربخشی این برنامه درسی، رویکردهایی را برای بررسی درک دانشآموزان از شیمی سبز ایجاد کردیم. ما یک چارچوب آموزشی سازندهگرا را برای طراحی مکرر آیتمهای پاسخ ثابت و رایگان مناسب برای دورههای ثبتنام بزرگ که دانش دانشآموز در مورد مفاهیم و شیوههای شیمی سبز را بررسی میکنند، تطبیق دادیم. دو مورد پاسخ رایگان برای بررسی توانایی دانشآموزان برای تعریف شیمی سبز و تصمیمگیری درباره شیمی سبز در زمینه یک مطالعه موردی طراحی شد. مجموعهای از آیتمهای پاسخ ثابت برای بررسی جنبههای خاصی از دانش شیمی سبز که در دوره گنجانده شدهاند، طراحی شدهاند. با هم، ما از این موارد برای توصیف (1) تغییرات در درک دانشآموز از شیمی سبز و (2) چگونگی تأثیر دانش قبلی "سبز" بر یادگیری اصول جدید شیمی سبز در درس آزمایشگاه شیمی عمومی استفاده کردیم. تجزیه و تحلیل پاسخهای دانشآموزان نشان داد که بهطور متوسط، دانشآموزان پس از اتمام این دوره آزمایشگاهی همسو با شیمی سبز، درک بیشتری از شیمی سبز نشان دادند. دانش آموزان توانستند اصول هنجاری شیمی سبز را در پاسخ های خود ادغام کنند و شروع به نشان دادن آگاهی از سیستم های پیچیده به هم پیوسته کردند. |
کلیدواژه ها |
دانش آموزان، شیمی سبز، آموزش، آزمایشگاه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |