تحلیلی بر اهمیت و اثربخشی یادگیری آزمایشها در آموزش شیمی با تاکید بر کاربرد مباحث شیمی دوازدهم نظری |
کد مقاله : 1099-CHEMCONF6 (R1) |
نویسندگان |
محمد غفارزاده *1، محمدرضا غفارزاده2 1دانشجوی دکتری شیمی معدنی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 2دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی اهمیت و اثربخشی یادگیری آزمایشها در آموزش شیمی، به ویژه با تأکید بر مباحث شیمی دوازدهم نظری، انجام شده است. روش پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) بوده و دادهها از طریق تحلیل محتوای کتاب درسی، مصاحبه با معلمان و بررسی نتایج آزمونهای دانشآموزان جمعآوری شدند. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایه دوازدهم رشته علوم تجربی بود که در درس شیمی شرکت داشتند. آزمایشها بر اساس مباحث کتاب درسی شیمی دوازدهم طراحی و اجرا شدند. یافتهها نشان داد که استفاده از آزمایشهای عملی در تدریس شیمی، به طور قابل توجهی باعث افزایش درک مفهومی و انگیزهی دانشآموزان میشود. دانشآموزانی که در فعالیتهای آزمایشگاهی شرکت کردند، نمرات بهتری در آزمونهای مفهومی و عملی کسب کردند. همچنین، مشارکت فعال دانشآموزان در آزمایشها، باعث تقویت مهارتهای حل مسئله و تفکر انتقادی آنها شد. نتیجهگیری پژوهش حاکی از آن است که یادگیری آزمایشمحور در آموزش شیمی، نه تنها به بهبود کیفیت یادگیری کمک میکند، بلکه باعث افزایش علاقهی دانشآموزان به مباحث علمی میشود. بنابراین، توصیه میشود که در برنامهریزیهای آموزشی، توجه بیشتری به فعالیتهای آزمایشگاهی و کاربردی کردن مفاهیم شیمی شود تا دانشآموزان بتوانند به صورت عملی با مفاهیم درسی ارتباط برقرار کنند. |
کلیدواژه ها |
شیمی، آزمایش، آزمایشگاه، کاربرد در زندگی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |